وبلاگ نیمه فعال مهدی درباره‌ی تصویر ایران در رسانه‌های جهان
خواندن این خبر برای کسانی که فکر می‌کنند که آمریکا توسط یهودیها اداره می‌شود، مفید است. یک مامور پنتاگون که اسرار دولتی آمریکا را به یک دیپلمات اسراییلی و دو فرد از لابی اسراییلی داده بود، به دوازده سال زندان محکوم شد.

این یکی از اون خبرهایی است که برای بهم ریختن مدل فکری آدمهایی که سیاه و سفید فکر می‌کنند خوب است. برای اینطور مدل ذهنی تفاوتی بین «نفوذ داشتن» و «اداره کردن» نیست و خوب اگر یهودیان آمریکا را کنترل می‌کنند دیگر زندانی شدن یک طرفدار اسراییل بدلیل قانون شکنی نمی‌تواند اتفاق بیافتد.

واقعیت این است که یهودیهای ناسیونالیست (البته برای اسراییل) آمریکایی نفوذ قابل توجهی در تبیین سیاستهای خارجی آمریکا در خصوص خاورمیانه دارند، ولی این هرگز به این معنی نیست که آمریکا را کنترل می‌کنند. اگر می‌کردند که دیگر نیازی به چنین قانون شکنی‌ها و دردسر‌هایی نبود. در این مورد خاص «لری فرانکلین» که در پنتاگون روی پرونده ایران کار می‌کرده و نگران بوده که در قسمتی دیگر از دولت آمریکا فعالیتهایی در جهت بهبود روابط در حال صورت گرفتن است (سال ۲۰۰۳ نه الان)، بطور غیر قانونی اطلاعاتی سری در اختیار لابی اسراییلی قرار داده که منجر به سوق دادن دولت آمریکا به برخورد تندتر با ایران بشود.

آمریکا از اسراییل بسیار حمایت می‌کند. از میان دلایلی متعددی که برای این امر وجود دارند، ایرانیان عموما وزن بسیار بیشتری به نفوذ یهودیها در آمریکا می‌دهند که گمراه کننده است. چند دلیل اصلی حمایت آمریکا از اسراییل را اینجا می نویسم:

۱) اسراییل حداکثر سعی خود را می‌کند که سیاستهایش در راستای منافع آمریکا باشد و نه در تعارض آن. آمریکا همیشه بدنبال این است که کشورهای نفت‌خیز خاورمیانه را کنترل کند. برای همین نیاز به کشورهای قابل اطمینان در منطقه دارد.
۲) فعالیت گسترده یهودیان ناسیونالیست در حمایت از اسراییل در آمریکا.
۳) دموکراتیک بودن اسراییل.
۴) مساله تاریخی و دینی: اینکه آمریکا بطور تاریخی خود را منجی یهودیان از دست هیتلر می‌داند باعث می‌‌شود که آمریکا به اسراییل دید پدر و فرزندی داشته باشد. همینطور برای بعضی از مسیحیها تندرو اسراییل از نظر مقدس بودن مهم است.

مورد اول با اختلاف زیادی مهمترین مورد است. اگر به کشورهای دیگر نگاه کنیم مشابه این قضیه را خواهیم دید. مثلا به ترکیه نگاه کنید. ترکیه تا چند سال پیش در موارد ۲ و ۳ نوع خودش خیلی ضعیف بود. اما همیشه از حمایت جدی آمریکا برخوردار بوده است. تنها بدین دلیل که منافعش را با منافع آمریکا هماهنگ کرده است. البته نداشتن موارد دیگر بالاخره تاثیر منفی دارد.

همینطور اگر مورد اول برقرار نباشد بقیه موارد کارساز نیستند. اگر روزی در کنیسه های اسراییل شعار مرگ بر آمریکا داده شود یا توسط رهبران اسراییل حرفهای ضد آمریکایی زده شود،‌ اگر تمام یهودیهای آمریکا هم جمع شوند و صبح تا شب هم برای حفظ رابطه خوب آمریکا و اسراییل کار کنند به هیچ جایی نخواهند رسید.


حالا چرا برداشتی که دلیل حمایت آمریکا از اسراییل را به قدرت یهودیان در آمریکا خلاصه می‌کند گمراه کننده است؟
به نظر شما دلایل دیگر نزدیکی آمریکا و اسراییل چه هستند؟
لینک دایمی مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
مطلب بالا را به دوستان خود ایمیل کنید:     3 نظر
نظرات:
Blogger Ali گفت:
Mehdi,
Nice note, but couple of comments:
1. I know you don't like the word zionist, but when talking about the American Jews who really care about Israel, the word is Zionist and not Nationalist.
2. Most of the jewish community, are more nationalist than zionist. The vote for their benefits in US and not for the sake of Israel and AIPAC.
3. The democracy in Israel has nothing to do with the US support of that country. The Pakistan's govt, Saudia Arabia and even The former apartheid regime in South Africa, are not democratic by any means, yet enjoy the good relations with US.

Anonymous Anonymous گفت:
مهدی! طرز فکرت و مشغولیت های ذهنیت رو خیلی دوست دارم. (شاید به خاطر شباهت شون به افکار خودم!) خصوصا که آمریکا رو هم خیلی خوب می شناسی. بسی لذت بخش بود خوندن همه وبلاگت!

در مورد اسراییل حالا:
اولین و دومین دلیلت به نظر من، از همه مهمتر هستن، مخصوصا اولی. به خاطر درگیری مستقیم آمریکا در خاور میانه، خصوصا لبنان، در دهه 80 و این فکر که منشا همه چیز تروریستی از این منطقه است (گروگان گیری های معروف اون دوران مثلا) دولت آمریکا حمایت مردم رو برای حمایت از اسراییل جلب کرده. چون خوب نفت که هیچ وقت دلیل جلوی صحنه نبوده.

فکر نکنم دلیل سومت خیلی مهم باشه برای دولت آمریکا و دلیل چهارمت هم شاید فقط بین مردم مهم باشه از لحاظ دینی. (البته با این فرق که علت اصلی مهم بودنش اینه که بعد از برگشت مسیح قراره همه یهودی های مقیم اسراییل به دست عیسی کشته بشن!) و از لحاظ تاریخی هم آمریکا خودش رو آزاد کننده قوم یهود می دونه نه پدر کشور اسراییل. خصوصا که دولت آمریکا کم مشکل نداشت با کشور اسراییل وقتی در حال تاسیس بود.

ولی باز هم: خیلی خوب می نویسی!

Blogger Mehdi گفت:
Ali and Hossein, Your points are well taken. Thanks for contributing your thoughts.

Ali, You are right. I am reluctant to use the term "zionist". I'll write my reasons in a different post.