وبلاگ نیمه فعال مهدی درباره‌ی تصویر ایران در رسانه‌های جهان
خبر مثبت در مورد ایران در روزنامه‌های آمریکا کمتر و کمتر پیدا می‌شود. روزنامه‌نگار‌هایی هم که خبر نسبتا مثبتی در مورد ایران می‌نویسند مجبورند که خبر رو تو یک قالبی بپیچند که به مشکلات دیگر ایران ربط پیدا بکند. مثلا این یکی دو هفته اخیر چند خبر در مورد بسکتبالیستهای آمریکایی در ایران در چندین روزنامه آمریکایی دیده‌ام. این خبر خوب و مثبت است چون به خواننده آمریکایی نشان می‌دهد که ایرانیها تنها بفکر بمب هسته‌ای، شهادت و نفرت از اسراییل نیستند، بلکه تو زندگی‌شان کارهای دیگری هم می‌کنند. منتها در همین چند خبر در مورد بسکتبالیستها هم روزنامه‌نگارها یا سردبیرهای روزنامه‌هاشان تیترهایی می‌زنند که بازهم آدم را به یاد این می‌اندازد که ایران کشوری است که با آمریکا مشکل دارد یا اینکه طبیعی است کسی از رفتن به آن ترس داشته باشد. مثلا به این خبر روزنامه کریسشن ساینس مانیتور که روزنامه خیلی خوب ولی نه چندان معروفی است نگاه کنید «در زمین بازی، شیطان بزرگ با محورشر بازی می‌کند». روزنامه‌ها مجبورند که چنین خبرهایی را با چنین تیتری چاپ کنند که خواننده را به خواندن مطلب ترغیب کنند و تازه اگر رابطه ایران و آمریکا خوب بود چنین مطلبی آنچنان اهمیت خبری نداشت. در قسمت دیگری از این مقاله گفته می‌شود:«خانواده‌های آمریکایی- حداقل در اول کار- نگران هستند که پسرها یا برادرانشان به کشوری بروند که بوسیله حکومت ملاها اداره می‌شود و دولت آمریکا با آن میانه خوبی ندارد». خوشبختانه چنین خواندن بقیه مقاله به خواننده می‌فهماند که ایران چندان خطرناک نیست چون این بازیکنان به آنجا رفته‌اند و نه تنها بلایی سرشان آمده است بلکه محبوب هم هستند. (خبر سایت بی بی سی هم خیلی شبیه است با عنوان «بسکتبال در محورشر».

حالا از موضوع اهمیت ایجاد خبر مثبت برای ایران بگذریم، آوردن این ورزشکارها کار خوبی است. درست است که ۱۵۰۰۰ دلار حقوق ماهیانه زیاد است ولی واقعا برای جرقه زدن بسکتبال ایران به اینها نیاز است. این کار کمک می‌کند که بسکتبالیستهای ایرانی با بازیکنان خوب رقابت کنند و تکنیکهای بهتری یاد بگیرند. به محبوبیت بسکتبال هم تو ایران کمک می‌کند و نتیجه‌اش این می‌شود که در نسل بعدی جوانها بسکتبالیستهای بهتری پیدا می‌شوند.


البته آن خبر خوب بالا با این خبر دیگر که تیم بسکتبال ایران از شرکت در بازیها در آرژانتین بدلیل هم تیم شدن با اسراییل جا زده خنثی می شود. اول فدراسیون بسکتبال ایران ادعا کرد که آرژانتین ویزا نداده است ولی بعد از تحقیق و تفحص فدراسیون بین‌المللی، ایران متخلف شناخته‌شد و امکان مجازات فدراسیون بسکتبال ایران هست.
لینک دایمی مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
مطلب بالا را به دوستان خود ایمیل کنید:     0 نظر