وبلاگ نیمه فعال مهدی درباره‌ی تصویر ایران در رسانه‌های جهان
یک نکته دیگر از دوستم هژیر:


در چند سالی که در آمریکا بوده ام باز بودن آمریکاییها به تغییر و ایده های جدید را از مهمترین مشخصات متمایز کننده اونها دیده ام. این تفاوت در مقایسه با ایران اونقدر بارز بود که کمتر متوجه جریان مقابل اون، محافظه کاری و بازگشت به گذشته، در درون آمریکاییها بودم. در نتیجه خبری در روزنامه های امروز برام جالب توجه بود: قاضی اسکالیا، از قضات شورای عالی قضایی آمریکا، در یک سخنرانی جدید گفته بود که: " آدم باید احمق باشه که ادعا کنه چون دنیا در حال تغییر هستش، اصول قانون اساسی نیز نیاز به بازنگری داره." بدون دانستن هویت گوینده، احتمالا فکر میکردم که این گفته توسط یکی از روحانیون سنتی در جناح راست ایران یا یک مرجع سنی درعربستان ایراد شده و اون رو به حساب دور بودن طرف از دنیای امروز میزاشتم!
توجه داشته باشید که شورای عالی قضایی در آمریکا پرقدرتترین نهاد قانونی است و تصمیمات اون در موارد قضایی بر تصمیمات هر مرجع دیگه ای ارجحیت داره. در نتیجه میشه دید چه تفکر محافظه کاری در بالاترین سطوح تصمیمگیری آمریکا حضور داره.
جالب اینجاست که اگر در قانون اساسی آمریکا تجدید نظر نشده بود، هنوز برده داری قانونی می بود! به کار بردن کلمه احمق (idiot) هم در این جمله اسکالیا خیلی قویتر از اون چیزیه که در اظهار نظر در موارد غیر بدیهی از آمریکاییها دیده میشه. در مجموع این موضوع هم یادآوری ای بود که آمریکا فقط از ساکنان شهرهای دانشگاهی مثل بوستون و سن فرانسیسکو تشکیل نشده، و هم این که تفاوت فکر بین آمریکاییها و ایرانیها ممکنه در مواردی چندان هم زیاد نباشه.


البته من باید اضافه کنم که اسکالیا تقریبا محافظهکارترین شورای عالی قضایی آمریکاست. من هم هر موقع حرفهای قاضی اسکالیا را می شنوم، میگویم یکی این را بفرستد پهلوی مصباح یزدی.
لینک دایمی مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
مطلب بالا را به دوستان خود ایمیل کنید:     2 نظر
نظرات:
Anonymous Anonymous گفت:
ايراني ها و امريکايي ها خيلي شبيه هم هستند. اثر دين تو هر دو كشور به قدري زياده که وجود امسال سکليا هم عجيب نيست. از هر دو طرف طيف نظر هست. کساي که فکر ميکنن قوانين تابع زمان هستن و کساي که فکر ميکنن بايد معني کلمه به کلمه قانون (چه انجيل چه قانون اساسي) رو اجرا کرد.
تازه سکليا که هاروارد درس خونده و کلي دنيا ديده است. کاتوليک هم هست نه از مگا-کليسا هاي وسط آمريکا.

Anonymous Anonymous گفت:
Agha mehdi, chera yek link be in neveshteye Hazhir nadari?