وبلاگ نیمه فعال مهدی درباره‌ی تصویر ایران در رسانه‌های جهان
اینهم یک مقاله دیگر از هژیر برای کسانی که همه معادلات جهانی را از دید منافع اقتصادی کوتاه مدت می بینند:

از عقلانیت در بازارهای اینترنتی تا عقلانیت در سیاست جهانی

معمولا فروشندگان اینترنتی, مثلا در E-bay , به قول خود وفادارند ودر کیفیت کالای خود اغراق نمیکنند در حالیکه میتوانستند با تبلیغات دروغ مشتری را فریب داده ودر یک معامله سود بیشتری داشته باشند. دلیل اصلی این موضوع این است که فروشندگان به سود درازمدت خویش اهمیت میدهند و نمیخواهند به قیمت سود بیشتر در یک معامله, اعتبار خود را از دست بدهند و از سود درازمدت محروم شوند. به عبارت دیگر فروشندگان عاقل فقط به سود یک معامله فکر نمیکنند بلکه در محاسبه سود ,تاثیرعملکرد خود در معامله فعلی بر اعتبار درازمدت خویش را نیز منظور میکنند.
در صحنه معاملات و رقابتهای جهانی نیز چنین قانونی حکمفرماست. نه تنها برای کشورها سود اقتصادی کوتاه مدت اهمیت دارد, بلکه تاثیر تصمیمات بر اعتبار دراز مدت برای معاملات آینده نیز مهم است. مثلا از اهداف دراز مدت آمریکا این است که جایگاه خود را به عنوان قدرت بناملازع جهانی تثبیت کند و به بقیه دنیا بقبولاند که نباید در معامله با آمریکا حقوق برابری را انتظار داشته باشند. این هدف در مواقعی به هدف سود اقتصادی کوتاه مدت می چربد. توجه به این مساله حمله آمریکا به عراق را به خوبی توضیح میدهد چرا که هرچند در زمان حمله این کار از نظر اقتصادی توجیه پذیر نبود, اما سیاستمداران آمریکایی به منظور تحکیم اعتبار آمریکا به عنوان قدرت بلامنازع در دنیا هزینه های چنین حمله ای را قبول کردند.

در مورد مساله هسته ای ایران نیز این اصل کم و بیش پابرجاست. به عبارت دیگر نه تنها سود و زیان آمریکا در مورد درگیری با ایران (مثلا تغییر قیمت نفت و احتمال اتمی شدن ایران) مورد نظر سیاستمداران آمریکایی است, بلکه تحکیم اعتبار آمریکا به عنوان قدرت برتر جهانی که قواعد بازی را مینویسد از مهمترین محرکهای تصمیمات این کشور است. لذا تعجبی نخواهد داشت اگر سیاستمداران آمریکایی رای به گزینه ای دهند که در مورد مساله ایران به ضرر اقتصادی آمریکا نیز می انجامد اما (به عقیده این سیاستمداران) اعتبار دراز مدت آمریکا را تحکیم میکند. در نهایت سیاستمداران ایرانی باید متوجه باشند که در بازی با آمریکا برتوانایی برگهای اقتصادی خود بیش از حد اطمینان نداشته باشند چرا که چه بسا آمریکا ترجیح دهد به جای منطقی عمل کردن در این بازی، با گرفتن یک قربانی دیگر در صحنه جهانی بر اعتبار خود برای بازیهای جدیتر در آینده بیفزاید. فراموش نکنیم که بر خلاف عراقیها که هزینه بسیاری برای جنگ با آمریکا پرداخته اند, هزینه سالانه جنگ عراق کمتر از 2 درصد تولید ناخالص ملی آمریکا بوده و عملا هیچ تاثیری بر زندگی روزمره آمریکاییها ندارد.

مقاله قبلی هژیر را هم اینجا بخوانید. برای حرفهایی که اخیرا سیاستمدارها در مورد مساله هسته ای گفته اند وبلاگ زننوشت لیست خوبی دارد.اینجاهم می توانید حرفهای بلاگهای خارجی را جستجو کنید.
لینک دایمی مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
مطلب بالا را به دوستان خود ایمیل کنید:     6 نظر
نظرات:
Anonymous Anonymous گفت:
جناب مهدي خان حالا كي به شما گفته كه اقتصاددانها تنها به منافع كوتاه مدت فكر مي كنند؟ بابام جان اقتصاد بلد نيستي چرا راجع بهش حرف ميزني! در مورد رفتار آمريكا هم تحمل هزينه حمله به ايران ربطي به پرستيژ آ‎مريكا ندارد. قضيه همان سود بلندمدت انحصار در عرضه سوخت است. شما ژورناليست خوبي هستي همان كار خودرتو ادامه بده

Blogger Shabnam گفت:
دوست عزيز، اتفاقی به وبلاگت رسيدم و چند پست رو خوندم و برام جالب بود، دلم می خواست بيشتر در موردشون می نوشتم، فقط در حال حاضر وقتم محدوده. ولی از آشنايی با وبلاگت خيلی خوشحالم و حتما بيشتر سر می زنم.

Anonymous Anonymous گفت:
That was a very crud analysis. As the other dude has mentioned you need to know more about the economics. I think you need to spend more time to learn about politics, international relationship and US-middle-east relationship history. Why don’t you write about something that you actually have some knowledge about it? If you do not have anything valuable to say, just don’t write anything. I hate to say that I will never read your page again.

Blogger Mehdi گفت:
من نمی‌دونم دوستانی که حتی مطلب را بدقت نمی‌خوانند که ببنند که نویسنده هژیر است نه بنده، چطور می‌تواند کیفیت مطلب را قضاوت بکنند. ثانیا مطلب هژیر هیچ ربطی به متخصص اقتصاد بودن یا نبودن ندارد. این را هر کسی که شهود خوب دارد می‌تواند بگوید. نوشته هژیر در جواب خیلی از کسانی است که صبح تا شب دلیل می‌آورند که آمریکا بدلیل ترس از افزایش قیمت نفت با ایران برخورد نخواهد کرد. همونطور که هژیر گفت، کسانی که این محاسبه‌ها را می‌کنند،‌ فقط به سود و ضرر کوتاه مدت توجه دارند. در حالی که برای آمریکا مسایل استراتژیک دراز مدت هم پارامتر مهمی در تصمیم گیری ها هست.

Anonymous Anonymous گفت:
با سلام
به نظر متن جالبی بود و به نکته زیبایی اشاره کرده بودو واقعآً برای کسانی که با جزءنگری و با دیدن یک کلمه اقتصاد فکر کرده اند که اقتصاددان باید بود متاسفم.

Anonymous Anonymous گفت:
اتفاقا من سعی کرده بودم که با منطق اقتصادی برگرفته از تِوری بازیها این نوشته رو بنویسم ولی از کلمات علم اقتصاد استفاده نکنم که خواننده بتونه لب مطلب رو بدون آشنایی با اقتصاد بفهمه. اصل کلام مقاله این بود که از دیدگاه آمریکا, بازی با ایران قسمتی از یک بازی چند مرحله ای (repetitive game) هستش و در نتیجه نفع آمریکا در این بازی بر اساس نفع دراز مدت اون در صحنه جهانی محاسبه میشه. در مقام مقایسه, برای ایران این دور بازی میتونه بازی بسیار حیاتی باشه (چرا که موجودیت کشور و تمامیت ارضی اون زیر سوال میره) و در نتیجه سیاستمداران ایرانی این رو به عنوان یک بازی تنها که باید در اون بهترین راه حل در این مرحله را پیدا کرد نگاه میکنند. خطری که من بر اون تاکید میکنم اینه که ایرانیها خیال کنند آمریکا هم داره مثل اونها این بازی رو به عنوان یک بازی تنها نگاه میکنه و در نتیجه اهرمهای خودشون رو خیلی جدی میگیرن.