وبلاگ نیمه فعال مهدی درباره‌ی تصویر ایران در رسانه‌های جهان
این هم یک نکته دیگر که هژیر برایم فرستاده:

درآمدهای نفتی روسیه و تحریم ایران

فکر میکنید مهمترین قلم صادراتی روسیه چیست؟
جواب درست نفت است. روسیه، بعد از عربستان سعودی، بزرگترین تولید کننده و صادرکننده نفت در دنیا است. صادرات روزانه نفت این کشور در حدود 7 میلیون بشکه (در مقایسه با 9 میلیون عربستان و حدود 2.5 میلیون ایران) است به طوری که نفت یکی از اجزا مهم تولید ناخالص ملی این کشور را تشکیل میدهد. در حقیقت از جهت وابستگی به نفت، اقتصاد این کشورشباهت زیادی به اقتصاد ایران دارد، به طوری که بالا رفتن قیمت نفت به رونق اقتصادی در روسیه می انجامد و پایین آمدن قیمت نفت موجب رکود است.

این موﺿوع در چهارچوب مناقشه هسته ای ایران با کشورهای غربی قابل توجه است. در این ماجرا ایران بر حمایت روسیه از خود حساب میکند و امیدوار است که با حمایت این کشور و چین از تحریمهای اقتصادی یا حمله نظامی در امان بماند. از طرف دیگر، مهمترین تاثیر اقتصادی تحریم یا حمله نظامی بر علیه ایران افزایش قیمت نفت است که موجب خرسندی صادر کنندگان نفت خواهد بود. در حقیقت با توجه به نقش درآمدهای نفتی در اقتصاد روسیه، چه بسا روسیه از مهمترین برندگان تحریم علیه ایران باشد.
لینک دایمی مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
مطلب بالا را به دوستان خود ایمیل کنید:     1 نظر
نظرات:
Anonymous Anonymous گفت:
آفرين كاملا درست گفتي. اجازه بده يه موضوع ديگه رو هم من اضافه كنم. اين گشورها كه گفتي (+ چين) مي دونن كه آمريكا بالاخره به ايران حمله ميكنه. از اين رو اگر حمله آمريكا به ايران را به گونه اي سرمايه گذاري آمريكا بدانيم هدف فعلي كشورهاي فوق تنها افزايش هزينه آمريكا در ايران است.