وبلاگ نیمه فعال مهدی درباره‌ی تصویر ایران در رسانه‌های جهان
یاسر گزارش کرده:

یادتونه یکی دو هفته پیش یه خبری پخش شد که ایران در جستجوی گوگلی کلمه‌ی سکس در دنیا سوم است. حالا آقای دکتر داوودی معاون اول کشور در یک سخنرانی رسمی با افتخار فرموده‌اند ایران در جستجوی زیست‌فناوری در دنیا دوم است. لابد این به اون در!


چون که در مورد افتخارات کشور در جستجوی گوگلی کلمه سکس نوشته‌بودم و بقیه را به فکر انداختم که افتخارات دیگر را هم پیدا کنند، کمی درباره شبهه ایجاد‌شده احساس مسولیت میکنم. حالا این مدلی که برای توجیه این مشاهدات می‌دهم را با دقت بخوانید:

تعداد مصرف کننده اینترنت در آمریکا: دویست میلیون
تعداد دانشجو در آمریکا:‌ چهارده میلیون
نسبت دانشجو به کل کاربران اینترنت: ۷ درصد

تعداد مصرف کننده اینترنت در ایران: هفت و نیم میلیون
تعداد دانشجو در ایران: دو میلیون و سیصدهزار نفر
نسبت دانشجو به کل کابران اینترنت: ۳۰ درصد

فرض خوبی می‌شود کرد این است که همه دانشجویان آمریکا و اکثر دانشجویان ایران به اینترنت دسترسی دارند و جزو آن آمار مصرف کننده‌های اینترنت بحساب آمده‌اند. حالا اگر یک درصد دانشجویان در ایران و یک درصد دانشجویان در آمریکا کلمه زیست فناوری را جستجو بکنند، نسبت جستجوی کلمه زیست‌فناوری در گوگل برای ایران در کل جمعیت مصرف کننده اینترنت می‌شود ۳ دهم درصد و برای آمریکا می‌شود ۷ صد‌م درصد(اولین رقم چهار برابر دومی است). حالا فکر کنم روشن باشد چرا درصد جستجوی خیلی از کلمات علمی برای ایران اینقدر بالا است. دلیلش در این نهفته است که درصد زیادی از استفاده‌کنندگان اینترنت در ایران دانشجو هستند. دانشجو کارش جستجوی کلمه علمی است (البته امیدوارم) و نسبت جستجوی این کلمات را برای کل جامعه بالا می‌برد.

اتفاقا همین توجیه ممکن است تا حدی بالا بودن درصدی جستجو برای کلمه سکس را هم توجیه کند. منتها در مورد سکس تفاوتی هست و آن اینکه سکس را هر آدمی احتمال دارد جستجو کند و تنها به طبقه دانشجو مختص نیست.
لینک دایمی مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
مطلب بالا را به دوستان خود ایمیل کنید:     3 نظر
نظرات:
چه جالب . مرسی از این آمار

Anonymous Anonymous گفت:
Great Point!

Thanks

Anonymous Anonymous گفت:
عالی دقیق هوشمندانه
فقط مرجع آمار آمریکا؟