وبلاگ نیمه فعال مهدی درباره‌ی تصویر ایران در رسانه‌های جهان
حالا که دو روز از پخش خبر روزنامه نشنال‌پست می‌گذرد، خوب است که به این نگاه کنیم که چه شد که یک چنین خبری را این همه آدم براحتی باور کردند. هنوز هم عده‌ای جدید در وبلاگهایشان درباره این موضع می‌نویسند بدون اینکه خبر داشته‌باشند روزنامه نشنال‌پست خودش این خبر را تکذیب کرده‌است. می‌شود پیش‌بینی کرده که خیلی از کسانی که خبر را شنیده‌اند هیچ وقت تکذیبیه را نشنوند. این خبر طوری تنظیم شده‌است که ایران را کاملا مشابه آلمان نازی نشان دهد و شنوندگان خبر با شنیدنش قانع شوند که باید به ایران سریعا حمله شود.

ایران یک روزه بدینجا نرسیده‌است. اینکه مردم دنیا براحتی چنین خبری را راجع به ایران باور می‌کنند ریشه در تصویری دارد که از ایران دارند. این تصویر از ایران، ذره‌ذره توسط اخباری که مردم شنیده‌اند درست شده‌است. لیست کوتاهی از این خبرهای کوچک که این روزها دارند تصویر ایران را شکل می‌دهند را اینجا می‌آورم:

- ایران کشوری که می‌خواهد یک دختر هفده‌ساله را اعدام کند تنها بخاطر اینکه برای مقابله با تجاوز مردی را کشته‌است. صدوچهل هزار نفر پتیشن امضا کرده‌اند که جان او حفظ شود.
- ایران کشوری است که روشنفکران خود را بی‌هیچ دلیلی زندانی می‌کند. ۴۲۰ نفر آدم سرشناس برای آزادی جهانبگلو نامه می‌نویسند.
- ایران کشوری است که بدترین برخوردها را با سندیکای کارگری خود می‌کند. کافی است که کسی ویدیوی دلخراش منصور اصانلو را ببیند.
- ایران کشوری است که درش کشتن اقلیتهایش قصاص ندارد. همینطور جایی است که بزرگترین اقلیت غیرمسلمان، بهایی‌ها، از کمترین حقوقی همچون تحصیل در دانشگاه بدون کتمان مذهبشان برخوردار نیست.
- ایران جایی است که هر از گاهی اقلیتهای جنسی‌اش را شکنجه و یا اعدام می‌کند.

می‌بینید که در لیست بالا از اقشار مختلف جامعه هست. هربار که اتفاقی در ایران می‌افتد، قشر خاصی از جهان خارج از آن باخبر می‌شود و تصویری که از ایران دارد بر آن اساس می‌سازد.

من در لیست بالا از کلمه «ایران» بجای «دولت ایران» استفاده‌کردم. چون متاسفانه بیشتر کسانی که در کشورهای دموکراتیک زندگی می‌کنند برایشان تمایز دولت و ملت روشن نیست. در نتیجه هزینه خیلی ازین این مسایل را که دولت ایران مستقیما مسئولش است، همه ما می‌دهیم. متاسفانه ما چندان کاری نمی‌توانیم بکنیم بجز اینکه سعی کنیم واقعیتهای ایران همانطور که هستند گزارش شوند. نه اینکه بگذاریم یک عده با ساختن خبرهای جعلی تصویری از ایران بسازند که صدها بار از آنچه که هست بدتر است.
لینک دایمی مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
مطلب بالا را به دوستان خود ایمیل کنید:     8 نظر
نظرات:
Anonymous Anonymous گفت:
On May 20, Amir Taheri published the same article in newyork post again, this time under a different title. Here is the link:
http://www.nypost.com/commentary/68850.htm

Anonymous Anonymous گفت:
ایران واقعا هم جایی مثل المان نازی است.
تمایز بین مردم و دولت درست ولی این دولت خودش با یک انقلاب مردمی روی کار آمد و هم چنان هم مردمش انچنان کاری برای دور ریختن آن از خودشان نشان نمی دهند و مثلا روشنفکرانش هم خودشان را با اصلاحات (اصلاح چی؟ نازی ها و آدم کش های ایدئولوژیک؟) خر می کنند.
جهان آزاد کاملا حق دارد این تصویر را از ایران داشته باشد. در واقع تصویرشان هنوز بهتر از واقعیات هست. باید باز هم در همین جهت بطور مداوم آگاهتر شوند.
شما عزیزم هر وقت خودتان زودتر از همه به طور موثر و با قبول خطرش علیه کارهایی این چنینی ایستادی بعد بیا حرف بزن و از تصویر مردم اینجا نق بزن.
خودت که هیچ کاری نمی کنی. خود«مان» که هیچ کاری نمی کنیم. بقیه هم که کاری نکنند یک مو قع به ما بر بخورد یا خدای ناکرده به منافع ما نازنازی ها لطمه وارد شود
پس لااقل صادقانه بگو تمام این قربانیانی که لیست کردی چشمشان کور عرضه دارند مثل من زرنگ فلنگ را ببندند یا همین جور بدبختی بکشند ولی یه موقع به امثال من زبل خان کسی نگوید بالای چشمم ابروست.
لااقل این را سرراست بگید خلاص!

Blogger Winston گفت:
It is up to pro-western bloggers to make sure that westerners understand there is a big difference between the Iranian people who want FREEDOM and those who support the Mullahs and want the mullahs (read government)

Anonymous Anonymous گفت:
با سلام
من هم تفاوت ملت و دولت را زیاد نمی دانم
مردمی که کمترین زمان را به مطالعه اختصاص می دهند و به کمترین بهانه قتل ناموسی مرتکب می شود سنت هایی مثل قمه زنی و زنجیرزنی را هنوز در فرهنک دارد چه تفاوتی با دولتشان دارند

Anonymous Anonymous گفت:
باور کنید خبری نیست فقط و فقط اسم دولت ایران بد در رفته ووهمین ...

Anonymous Anonymous گفت:
باور کنید خبری نیست.. فقط و فقط اسم دولت ایران بد در رفته ..همین

Anonymous Anonymous گفت:
با تحلیل شما در مورد وجهه و چهره مخدوش شده ایران موافقم و این متاسفانه یک پروسه طولانی مدته که اگرچه با مناسبت دولتها کم و زیاد می شه اما یه بخشی از آن هم به فرهنگ خودمون و نوع دیدگاه های منفی موجود در درون بسیاری از ماها برمی گرده. ضمنا آقا مهدی، شما آدرس ایمیل ندارین؟

Blogger Mehdi گفت:
آدرس ایمیلم گوشه پایین سمت چپ صفحه است.