وبلاگ نیمه فعال مهدی درباره‌ی تصویر ایران در رسانه‌های جهان
یک حرفی معمولا در میان کسانی که تو کار اینترنت و وبسایت هست و به آن می‌گویند نحسی(بدیمنی) رشد(curse of scalability).


این نحسی زمانی پیش می‌آید که یک وبسایت (یا بطور عمومیتر یک کالا) طرفدار زیادی پیدا می‌کند و گردانندگان سایت (یاتولیدکنندگان کالا) توانایی فراهم کردن خدمات یا تولید برای آنهمه تقاضا را ندارند. این می‌تواند بدلایل تکنیکی اتفاق بیفتد یا بدلایل محدودیت نیروی انسانی و منابع مالی.


یادم هست که هفت هشت سال پیش که سایت گویا سایت پرطرفداری شده‌بود، من از اینکه گردانندگانش در توسعه و بهبودش بیشتر نمی‌کوشند تعجب می‌کردم. حالا این بلا سر من و تیم بالاترین آمده‌است. آنقدر تقاضا برای بالاترین هست که کمبودهای ما باعث کند شدن رشدش هستند.

متاسفانه بالاترین از کمبود نیروی انسانی رنج می‌برد که دلیل آنهم عدم منابع مالی است. در یک تخمینی که من یکبار انجام دادم، سه نفر تیم بالاترین که روی بالاترین در وقت آزادشان در سال گذشته کار کردند(شش ماه اول کار بسیار زیاد بود)، جمعا ارزش کار داوطلبانه‌شان حدود ۶۰۰۰۰ دلار بود.

درآمد بالاترین از تبلیغها تنها چیزی حدود ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار در سال گذشته بوده است و خرج سرور هم در همین حدود. البته پس از رفتن به سرور جدید خرج بالاترین بیشتر شده است.

متاسفانه گسترش تیم بالاترین و اضافه کردن افراد داوطلب بیشتر خیلی راحت نیست. چون افراد داوطلب به مدیریت و هدایت نیاز دارند و با توجه به پیچیدگی تکنیکی و حساسیتهای حاشیه‌ای راجع به بالاترین این کار نیاز به یک فرد تمام وقت دارد.


داشتن فرد دایم هم نیازمند کمکهای مالی است. با توجه به تجربه می‌دانم که ایرانیها در زمینه کارهای فرهنگی بسختی دستشان به جیبشان می‌رود برای همین هیچوقت روی سایت بالاترین تقاضای کمک مالی از بینندگان سایت نکرده‌ام.

در مورد گرفتن بودجه از سازمانهای بین‌المللی یا طرفدار آزادی بیان هم مردد بوده‌ام. چون فکر می‌کنم استقلال مالی بالاترین برای خیلی از کاربران با ارزش هست. همینطور با تمام باورم به آزادی‌ بیان و رعایت حقوق بشر و آرزویم برای ایرانی بهتر، فردی سیاست پیشه نیستم و می‌خواهم همچنان بتوانم با اعتماد نفس و قطعیت کامل به هرکسی که به ما گردانندگان سایت، اتهام جهت‌دهی سیاسی در بالاترین را می‌زند، بگویم که ما گردانندگان سایت در جهت دادن فضای بالاترین هیچ نقشی نداریم. محتوای بالاترین بطور کامل کاربران آن تعیین می‌کنند.

با توجه به نکات بالا، اگر می‌خواهید بالاترین همچنان مستقل و باحال بماند، لطفا با تمام کم و کاستی‌هایش تحملش کنید. مثل گذشته هم به انتقاد بالاترین ادامه دهید. چون بالاخره ما هم از رو می‌رویم و هر از یک دو هفته به بعضی از مشکلات می‌رسیم.

شخصا من خیلی در چند ماه اخیر وقتم خیلی کم بوده‌است. خیلی روزها ساعت ۶:۳۰ بیدار می‌شوم و تا ساعت ۸ شب کار می‌کنم. برای همین وقت زیادی برایم نمی‌ماند. ولی وضع همیشه به این شکل نخواهد ماند. قول می‌دهم هروقت یک وقت حسابی پیدا شود روی بالاترین بگذارم و با رضا و عزیز یک سروسامانی به وضع بالاترین بدهیم.

Labels:

لینک دایمی مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
مطلب بالا را به دوستان خود ایمیل کنید:     23 نظر
نظرات:
Anonymous Anonymous گفت:
من حاضرم به خاط استفاده ای که از بالاترین می کنم پول هم بدم فکر می کنم خیلی های دیگه هم حاضر باشند . شما راه دونیت را نبندید

Blogger Picolo گفت:
ببين مهدي‌جان، وقتي نياز به تغيير پيش مي‌آيد، توصيه كردن به اينكه "لطفا همين وضع را تحمل كنيد" اصلا چاره ساز نيست. محصول شما دوره‌ي اوج را طي كرده و اگر نخواهيد با نزول تدريجي محو شود، بايد پيك دوم صعود بالاترين را شروع كنيد. راه‌كارهاي مشخصي كه به شما پيشنهاد مي‌كنم اين‌ها هستند:
- داشتن يك مدير تمام وقت
- تامين مالي از طريق كمك گمنامانه‌ي اعضا و ساير استفاده‌كنندگان و جذب آگهي
- تهيه‌ي يك ليست از تغييرات و بهبود‌هايي كه بايد اتفاق بيفتد (با مشاركت اعضا) و برنامه‌ريزي انجام آنها (پيشنهاد پاتريك براي اپن سورس كردن هم قابل توجه است)
اميدوارم اهميت زمان را پيش از ورود رقباي قدرتمند دريابيد

Blogger مجید گفت:
پیشنهاد من را جدی بیگیرید. صفحه رأی‌های داده شده هر فرد را یا حذف کنید یا فقط به ۵۰ رأی اخیر محدود کنید. کلی از بار سرور کم می‌شود و لازم نیست پیش از موعد به سرورهای گران‌تر نقل مکان کنید. بیشتر گلایه کاربران هم از همین کندی سرویس است.

Anonymous Anonymous گفت:
به نظرم اگر از ابتدا از یک open source CMS مثل Pligg استفاده شده بود این مشکلات بوجود نمیومد.

Anonymous Anonymous گفت:
سلام مهدی جان

آقا به نظر من کمی روی شبکه اجتماعی بالاترین هم کار کنید ساده ترینش اینه که هر کسی بتونه برای اونیکی پیام بفرسته اینطوری چت کردن داخل مطالب کمتر میشه. چند وقت پیش من میخواستم با کسی بحث کنم دیدم نمینونم براش پیفام شخصی بفرستم، خیلی ها هم همینکار رو داخل مطالب انجام میدن


دوم اینکه ما یک برنامه مترجم یک بار راه انداختیم با
.NET
و زیر فشار نمیتونست نفس بکشه میدونم شما چی میگین. تازه من شنیده ام که سرعت روبی خیلی از
PHP
و سی شارپ و اینا هم کمتره
(شاید الان خوب باشه نمیدونم)

به هر صورت خیلی دارین خوب پیش میرین من امسال خیلی درگیرم ولی بعد از کریسمس بیکار میشم و با کمال میل حاضرم داوطلبانه کار کنم

Blogger Anar گفت:
مهدی جان یه لینک پی پل بذار اون گوشه حالا کسی اگر سخاوتش گل کرد جا داشته باشه کمک کنه. چیزی از دست نمیدین که.

Blogger ادمین گفت:
منم می خواستم بگم پی پل بذارین. من چند بار به سایتای اینجوری کمک های کوچولو کردم، در حد ده دلار و اینا. خب آدمای خلی! مثل من فکر نکنم کم باشن. تازه می تونین مثلا صفحه اسپانسر بذارین. هرکی دلش خواست کمک کوچولو کرد مثلا لوگوی وبلاگش یه هفته یا یه ماه به اسم اسپانسر تو اون صفحه بیاد. بعدش می تونین مخ آدمایی که فعالن تو بالاترین رو بزنین گاهی از اینجور کمکا بکنن! البته می دونم اینکار کمک نمی کنه به اینکه برنامه ریزی ثابت کرد و بشه کسی رو استخدام کرد. ولی مثلا آخر یه ماه اگه پنجاه دلار جمع شده باشه می شه بین خودتون به نسبت وقتی که گذاشتین تقسیم کنین لااقل یه آبجو بخورین! شاید اینجوری یه حس خوبی بهتون دست بده که تنها نیستین و ملت اهمیت می دن.

Anonymous Anonymous گفت:
با درود
وبلاگتون ستودنی و نوشته هاتون آموزنده است. خوشحال میشم نظرات و انتقادات خودتون رو از وبلاگ هم آوا نیز دریغ نکنید. منتظر حضور سبز و دلگرم کنندتون در این وبلاگ هستم.
سربلند و پیروز باشید

Blogger Qasem گفت:
نمی‌توان قسمتی از برنامه‌ی بالاترین را آزاد بگزاری. صبر کنی گروههای دیگر بالاترین‌های کوچک را تشکیل دهند و بالاترین بزرگ-کنونی- تنها یه جورهایی وظیفه‌ی جهت‌دهی و ربط بین بالاترین‌های کوچک را داشته باشد؟ یک چیزی مثل فیس-بوک

Anonymous Anonymous گفت:
شما برای بستن حساب کاربری کسانی مثل من که واقعا توهين آميز و بدون دليل است، وقت داريد ولی برای جواب ايميل دادن، نه!
من بعد از چند وقت لينکی به بالاترين اضافه کردم که فکر نمی کنم مشکلی داشت. حتی لينک آن وبلاگ هم در وبلاگتان وجود دارد. پس خود لينک يا مطلب آن مشکلی نداشت. ولی در عرض چند ساعت حساب من مسدود شده و ايميل های من بی جواب مانده.
شايد شما به من کمک کنيد.

user: peymaan
mail: mostofi.peyman@gmail.com

Blogger Qasem گفت:
منظورم از کامنت قبلی این بود که یک جورایی حکومت بالاترین را به جای گسترش حکومتش به امپراطوری‌ی بالاترین تبدیل کنید

Anonymous Anonymous گفت:
مهدی جان
دلم برای وبلاگت تنگ شده بود. قربون دست‌ات، همون‌طوری که می‌خوای به بالاترین برسی هر از گاهی یه گوشه‌ی چشمی هم به وبلاگت داشته باش :D

Blogger FatiRaja گفت:
چرا موضوع داغ روز جهانی بهداشت روان حذف شد ؟ آیا قبول ندارید که ایران به توجه به این موضوع نیازمند است ؟ آیا موضوع سلامت روان موضوعی مهم نیست ؟ آیا بهداشت و سلامت نمی تواند موضوع داغ باشد ؟ اگر دیگران درباره ی این موضوع کم توجهی کرده اند گناه من که دو ساعت برای انتخاب مطلب زحمت کشیدم چیست که شما احتمالن بدلیل اینکه لینکها را یک نفر گذاشته است این موضوع را حذف کرده اید ؟ آیا شما نمی دانید که موضوع بهداشت روان در ایران نیاز به فرهنگ سازی دارد و ایرانیان اصولن به این موضوع توجهی ندارند ؟ آیا روز جهانی کودک و مبارزه با اعدام بصورت مستقیم به سلامت روان مرتبط نیست ؟ لطفن توضیح دهید .

Anonymous Anonymous گفت:
This comment has been removed by a blog administrator.

Anonymous Anonymous گفت:
من که رغبتی ندارم در سایتی که نماد اسلامی را جای لوگوی خود قرار میدهد پول خرج کنم. اگر سایت مسلمانان است بگویید وقت تلف نکنیم.

Anonymous Anonymous گفت:
چرا از سیستم های تبلیغاتی گوگل استفاده نمی کنید.البته به نظر من نگرانی شما یه خورده هم به مسآله مالیات دهی در آمریکا بر میگرده.ولی حتی اگر مجبور به مالیات دادن هم باشید ٬ می توانید از طریق تبلیغات اینترنتی پولی بیش از هزینه ها در بیاورید. و یک اشکال دیگه اینه که من به عنوان یک ایرانی ٬ معمولا از شتر سواری دولا دولا خیلی خوشم میاد.آخه قربونت برم نمیشه که تو آخره هفته ها یک سایت راه اندازی کرد و بعد به امان خدا ولش کرد و رفت که. این کار در این کشور(آمریکا) یک کار تمام وقت است یعنی میشه که شغل آدم باشه( البته که در نظر من ایرانی ٬ دکتری و مهندسی نمی شه ؛ می بینی چه مذخرفاتی تو مغز ما پیدا میشه).نمی شود که هم دکتر بود و هم مهندسی کرد که. به نظر من فرصت خوبی در اختیار دارید٬ که بعلت تعلل از دست خواهید داد و به سرنوشتی بدتر از صبحانه دچار می شوید.من هم بالاترین را دوست دارم ولی دلم نمی خواد که تو آلبوم خاطرات و موزه بزارمش.

Anonymous Anonymous گفت:
به نظرم یک کمی رویه اتان را باید تغییر دهید و از من و تیم بالاترین به کاربران و تیم بالاترین عوضش کنید، خیلیها هستند که می خواهند کمک کنند ولی به راحتی ازشان گذشتید

Anonymous Anonymous گفت:
سلام
من مي خواهم در بالاترين عضو شوم ولي معرفي نامه معتبر مي خواهند. آيا شما مي توانيد كمك كنيد . ممنون

http://hezareertebatat.blogfa.com/

Anonymous Anonymous گفت:
آقای مهدی گرامی. من سابقا در روزنامه کیهان لندن و نیمروز مطلب می نوشتم و در سالهای اخیر در سایت ایران گلوبال می نوشتم که در آنجا آرشیو مقالاتم هست. اکنون یک وبلاگ را آغاز کرده ام و چون در این کار تازه کار هستم نمیدانم چگونه آنرا به دیگران معرفی کنم. خواهشم این است که گاهی سری به وبلاگ من بزنید اگر مطلبی مناسب بالاترین یافتید پیشنهاد کنید سپاسگذار خواهم شد.
http://mohsenkordi.blogspot.com/

Anonymous Anonymous گفت:
I can help , and send money for you guys , because I really enjoy reading your usefull website . i have sent you an Email , already , to your Yahoo email address with my details . Please send me an invitation , also contact me to organise sending money to you guys .
God bless You , Keep working and I really appreciate your efforts .
best regards , Ali from Sydney

Blogger kooshan گفت:
من از طرفداران و خوانندگان اوليه و حمايت كنندگان اصلي بالاترين هستم كه از اول با آن آشنا و براي ان تبليغ مي كردم چون بهش علاقه داشتم.ولي در عضو شدن در آن دست دست كردم چون عضو شدن آزاد و فكر نمي كردم لغو شود حتي دعوتنامه كه مي خواستم استفاده كنم و دوستام بفرستن برداشتين .اگر تا حالا عضو نشدم چون فكر مي كردم با توجه به ذات دموكراسي بالاترين هميشه هست و كوتاهي كردم.در حاليكه از اكثر اعضاي فعلي قديمي تر و براي اين سايت خيلي تبليغ كردم.خواست شما لطف كنيد و ترتيبي بدهيد من عضو شوم.در دنباله هم هستم ولي بالاترين چيز ديگري است!!مرسي لطف كنيد كمكم كنيد كه از فرصت از دست رفته حالم گرفته-سپاس

Anonymous Nilou گفت:
من چند تا پیشنهاد داشتم:

۱- چاپ کردن لوگوی بالاترین روی ت‌شرت، کلاه، ... و به فروش رساندن آنها. فکر می‌کنم استقبال بشه.

۲- دریافت حق اکانت از اکانتهایی که خارج از کشورند بطور مثل ماهیانه ۳ دلار.

۳- زدن لوگوی برای دونیت و در اختیار گذاشتن برای صاحبان اکانت بالاترین که بتونند لوگو را در بلاگ یا وبسیتشون بگذرند و خواننده‌های آنها بتونند به بالاترین کمک کنند.

Blogger Unknown گفت:
سلام
دوستان به من سر بزنید خواهشاً
www.svr.ir