وبلاگ نیمه فعال مهدی درباره‌ی تصویر ایران در رسانه‌های جهان
فکر می‌کنید که ایران پیشنهاد اروپا و آمریکا را برای متوقف‌کردن غنی‌سازی را تا آخر مرداد ماه قبول می‌کند یا نه؟ اگر خواستید جواب بدهید دلیلتان را هم بنویسید.

من احتمال اینکه ایران این پیشنهاد را قبول‌کند را حدود ۶۰ درصد می‌دانم. دلیلهایم هست:
۱) اینکه تا حالا همه رهبران سیاسی مخالفتی باهاش نکرده‌اند و گفته‌اند که درحال مطالعه طرح پیشنهادی هستند.
۲) ماجرا لبنان احتمالا به استراتژیستهای دولت ایران نشان داد که حزب‌الله آنچنان صدمه‌ای نمی‌تواند به اسراییل بزند و دست ایران برای واکنش به حمله هوایی آمریکا یا اسراییل بسته‌است.
۳) چون ایندفعه همه دنیا فکر می‌کند که ایران پیشنهاد را قبول نمی‌کند، دولت ایران بخاطر «سورپرایز» کردنشان هم که شده‌است ممکن است این پیشنهاد را قبول کند.
۴) اینکه دولت ایران (البته خیلی معقولانه) حزب‌الله را در جنگ یک‌ ماه‌اش با اسراییل تنها گذاشت و حتی جلوی چند نفر داوطلبی که آنجا می‌رفتند را گرفت، احتمالا به کسانی که در داخل حکومت شعارهای تند احمدی‌نژاد را باور کرده‌اند یک تکانی‌ داده‌باشد و یادآوری کرده‌باشد برای یک حکومت، اصل بقا مهمتر از دنبال کردن شعارهای ایدولوژیک است.
۵) اینکه جواب‌دادن اینقدر طول کشیده، خود نشان‌دهنده این است که درگیری در داخل حکومت بین مخالفان و موافقان هست. حتی با اینکه ایران تهدید کرده‌بود که اگر بیانیه اخطاریه سازمان امنیت صادر شود دیگر پیشنهاد اروپا را کنار خواهد‌گذاشت، پس از صدور این بیانیه ایران کاری نکرد.
۶) مخالفت سریع ایران با پیشنهاد اروپا می‌توانست به بحث بیشتر در مورد بده‌بستانهای مفاد پیشنهاد بیانجامد ولی مخالفت دیرهنگام ایران می‌تواند به واکنش بسیار تند اعضای شورای امنیت بیانجامد. برای همین اگر ایران می‌خواست مخالفت کند از نظر منطقی بهتر‌بود زودتر مخالفت کند تا دیرتر.

اگر از پیش‌بینی بالایم تعجب کردید شاید علتش این باشد که الان عینک خوشبینانه به چشمم زدم (واقعیتش دیروز و امروز خیلی خوش گذشت. هر دو روز چندساعتی رفتم استخر و دیشب هم شام رفتم یک رستوران ژاپنی خوب و تا نصفهای شب بیرون بودم. یک وبسایتی را هم یک دوماه پیش گفته‌بودم در فکرش هستم درست کنم کارش را دیروز تمام کردم و چند روز دیگر اعلامش می‌کنم. برای همین یک به آینده دنیا امیدوارترم. )

پ.ن. اگر دلتان خواست یک نگاهی به وبسایت بالاترین بیاندازید از چهارشنبه شروع به کار می‌کند.
لینک دایمی مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
مطلب بالا را به دوستان خود ایمیل کنید:     6 نظر
نظرات:
Anonymous Anonymous گفت:
به عنوان یک فیزیک پیشه می شه دقیقا توضیح بدی که 60 درصد رو چه جوری حساب کردی؟
بابا از تو انتظار می ره با عددها با احترام بیشتری رفتار کنی!

Anonymous Anonymous گفت:
What does "about 60%" really mean? Say, 60%+-10%. So, one side of your interval is 50% which carries no information :) Any way, nice post and have a good time :D

Blogger Mehdi گفت:
ای بابا چقدر سخت می‌گیرید. من ساعت یک نصف شب بین خواب و بیداری یک چیزی نوشتم حالا شما گیر دادید.

معنی شصت درصد در ذهن من: احتمال یکمی بیشتر از پنجاه درصد

در جواب کمانگیر هم بگویم که اطلاعات هم دارد. مثلا معنی‌اش این است که من فکر نمی‌کنم به احتمال قوی ایران پیشنهاد را رد می‌کند یا پیشنهاد را قبول می‌کند.

Blogger BA}{AR گفت:
سومین دلیلت برای من از همه منطقی تر بود

Anonymous Anonymous گفت:
شما بر چه اساس ميگيد كه رهبران سياسي ايران در اين مورد اعلام نظر نكردند مگر مصاحبه خبري لايجاني كه مسئول اين پرونده هست رو نشنيديد كه گفته به هيچ وجه از مسئله غني سازي كوتاه نميان

Anonymous Anonymous گفت:
اقا مهدی یک کمی دنیای بازی شطرنج ایران و امریکا را کوته بینانه دیدی چرا!؟ اولا
همه دنیا میدانستند ایران از حزب الله لبنان تا حد مقدور انتظار داشت نه باور احمقانه
نابودی اسراییل توسط سه یا چهار هزار مسلسل بدست مقابل هر سرباز اسراییلی سوار بر تانک مدرن
اما حرکت ایذایی راکت ها تا روز اخر همه خواست ایران بود که عملی شد و حرکت سریع و برق اسای
اسراییل برای نابودی حزب الله را بهتر است از قیافه عصبانی بوش هنگام صحبت در
کاخ سفید بخوانید ...اما این جشن و پایکوبی برای مقاومت جانانه حزب الله در لبنان و ایران
نشان میدهد ایران قصد دارد پنج بعلاوه یک را بپذیرد اما نه در اخر اگوست بلکه با هزار من
اگر و مگر و بده و بستان قبول میکند غنی سازی را تا مدت محدودی معلق کند اینکه کی و
روز مشخص باید مذاکره شود!؟ توجه کردید باز مذاکره با اروپا را برای توقف غنی سازی
جلو میکشد که اگر اروپا قبول کند ایران برنده این شطرنجست