وبلاگ نیمه فعال مهدی درباره‌ی تصویر ایران در رسانه‌های جهان
تبعیض بر علیه ایرانیها در چندماه اخیر در آمریکا خیلی زیاد شده‌است. انواعش هم متفاوت است: تبعیضهای شغلی، شوخیهای نیش‌دار راجع به ایران یا مسلمانها در محلهای کار، مصاحبه‌های هزینه‌دار اف‌بی‌آی با دانشجوهای ایرانی بعضی از دانشگاهها، تاخیر بیش‌ازحد صدور گرین‌کارت و یا کارت شهروندی برای ایرانیها و مشکلات گرفتن کار برای آنها در مراکز دولتی(معمولا تحقیقاتی) . تبعیضهای دیگر همچون خشونت هم هست که مواردی از آن برعلیه بچه‌ها مهاجران ایرانی در مدارس گزارش شده‌است.

۱) خاورمیانه‌ای یا مسلمان بودن: یک قسمتی از این تبعیضهای ناشی از تبلیغات مداوم ضداسلام و خاورمیانه‌ای است که از طریق تلویزیون می‌شود. مردم عادی آمریکا هم تحت تاثیر قرار می‌گیرند و هر مسلمان یا خاورمیانه‌ای را بچشم تروریست نگاه‌می‌کنند. اگر هم نکنند حداقل با دیدن یک خاورمیانه‌ای کلمه تروریست و بن‌لادن به ذهنشان می‌آید. نتیجه‌ این دید، تبعیضهایی بشکل توهین، شوخی‌ها نیش‌دار و همینطور از دست دادن فرصتهای شغلی است. بعضی از این تبعیضها آنقدر ضمنی است که ممکن است حتی خود فرد متوجه نشود. مثلا در خیلی از محیطهای کاری کارمندها برای آخر هفته ممکن است همدیگر را برای مهمانی دعوت کنند یا به «بار» بروند. کافی است که فردی را که ازش خوششان نمی‌آید کنار بگذارند، نتیجه‌اش این می‌شود که طرف تمام فرصتهایی را که می‌شود با آدمهای دیگر در محیط کار بهتر آشناشد و روابط دوستانه پیداکرد را از دست می‌دهد. در آمریکا هم مثل ایران اینکه چه کسانی را می‌شناسید بسیار مهم است.

۲)‌ایرانی بودن: قسمت دیگر از تبعیضها بخاطر شرایط سیاسی رابطه ایران و آمریکاست. وزرات امورخارجه آمریکا ایران را جزو لیست کشورهای حامی تروریست قرار داده و همینطور ایران از سال ۱۹۹۳ تحت تحریمهای سنگینی قراردارد. در نتیجه ایرانیهای‌ مقیم آمریکا در مسایل مربوط به گرفتن ویزا و یا گرفتن شغلهای تکنولوژی با مشکل مواجه می‌شوند. مثلا برای گرفتن شغل در خیلی از شرکتهای الکترونیک، آن شرکتها نیاز به گرفتن «مجوز صادرات تکنولوژی» برای فرد ایرانی هستند. این باعث می‌شود که بعضی از شرکتها استخدام یک فردغیرایرانی را در شرایط مشابه ترجیح دهند.

۳)‌خارجی بودن: در آمریکا هم صرف خارجی بودن تبعیضهایی بهمراه دارد ولی از آنجا که این تبعیضها در آمریکا نسبت به دیگر کشورها بسیار کمتر هستند و همچنین نسبت به دو مورد بالا خیلی کم هستند فعلا چیزی در موردشان نمی‌نویسم.

خیلی از ایرانیها در مقابل این تبعیضها کاری نمی‌کنند. تا زمانی که شهروند نیستند می‌ترسند کاری بکنند و برای خودشان مشکلی درست کنند و تازه بخاطر شهروندنبودن قدرت کمتری دارند. وقتی هم که شهروند می‌شوند خیلی از این مشکلات کمتر می‌شود و دیگر بی‌خیال قضیه می‌شوند و می‌روند دنبال اینکه در مهمانیهای آخرهفته‌شان بحث تغییر حکومت در ایران بکنند بجای اینکه اعصابشان را با شنیدن تبعیضها برعلیه ایرانیان اطرافشان خرد کنند.

بنظر من قدم اول مقابله با هر تبیعضی این است که باورکنیم که ما «شایسته» تبعیض نیستیم. خارجی بودن، مسلمان بودن و یا ایرانی بودن تبعیض‌شدن را توجیه‌نمی‌کند. قدم دوم «مکتوب» کردن تبعیضها است. تازمانی که این موارد تبعیضها مکتوب نشود کسی کاری نمی‌تواند برایش بکند. قدمهای بعدی کارهای گروهی برای رفع تبعیضها و همینطور بوجود آوردن گروههای حامی برای کسانی است که به آنها تبعیض می‌شود.

اگر به شما بتازگی تبعیضی شده در قسمت نظرات بنویسید.اگر هم مطلبی راجع به این موضوع نوشته‌اید لطفا لینکش را در قسمت نظرات بگذارید.

پ.ن. نوشته انار درباره یک بیانیه دانشجویی ضدایران در دانشگاه‌شان
نوشته ژرفا در مورد اینکه کلمه «ایران» در رزومه‌اش دارد روی شغل گرفتنش تاثیر می‌گذارد.
لینک دایمی مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
مطلب بالا را به دوستان خود ایمیل کنید:     6 نظر
نظرات:
Anonymous Anonymous گفت:
http://thoughts.blogfa.com/post-62.aspx


That resolution I am talking about in this post was passed.

Anar

Anonymous Anonymous گفت:
سلام. من مطلبی توی وبلاگم نوشتم اخیرا درباره ی یه تبعیض ضمنی و در لفافه که "احتمالا" در مورد من اعمال شده. من در استرالیا زندگی می کنم نه آمریکا. اگر فکر می کنید که به دردتون می خوره این لینکش: http://depth.blogfa.com/post-708.aspx
ما ایرانی ها مستحق این تبعیض ها نیستیم ولی خیلی وقتها هم نمی تونیم اعتراضی بکنیم چون حتی مطمئن نیستیم که حدس مون درسته و مورد تبعیض واقع شدیم یا نه.

Anonymous Anonymous گفت:
Does kicking me out of Stanford Linear Accelerator and canceling my research assistanship in the middle of spring quarter count as discrimination?
- Ali

Anonymous Anonymous گفت:
بیانیه ضد ایرانی؟
این که من دیدم آخرین بندش این بود:
THEREFORE BE IT RESOLVED: This resolution is in support of the Iranian people who are suffering under the tyranny of the Iranian government and the brave Iranians who have tried to speak out against their government�s actions in the face of brutal repression.

بگو ضد جمهوری اسلامی بعد هم یک توضیحی بده که چرا تا اینقدر برای تو و دوستانت مهمه که چیزی علیه جمهوری اسلامی در هیچ کجا گفته نشه که ما هم بفهمیم؟

Anonymous Anonymous گفت:
امید،‌ اون دوتا جمله را می اندازند تهش که امثال تو را فریب بدهند که فکر کنید اینها هم دلشان به حال مردم ایران سوخته است. مطمئن باش که همه اینها زمینه سازی برای حمله به ایران.متاسفانه شماهایی که چشماتون را بسته‌اید و نمی‌خواهید ببینید که سر مردم لبنان چه بلایی آوردن
حتی با بمباران ایران و کشته شدن مردم ایران هم باورتان نمی‌شود که این همه شعار حمایت از دموکراسی و حمایت از مردم ایران که توسط طرفداران اسراییل داده می‌شود همش برای عوام فریبی است.

Anonymous Anonymous گفت:
مجید تو که اینقدر نابغه ای و نیت های پنهان را به سادگی می فهمی چرا این استعدادت هیچوقت در مورد کارها و حرفهای جمهوری اسلامی اصلاح طلبها و عوامل تبلیغاتیشان عمل نمی کند؟!

درضمن عزیز کف بین ما ایرادی که گرفته شده به اثر این اعلامیه ها در افکار عمومی آمریکا و تبعیض علیه ایرانی ها بوده. چیزهایی را که ما ظاهربین ها نمی بینیم و فقط شما نوابغ نیت خوان درک می کنید که اثری روی تبعیض مستقیمی که آقایان و خانمهای همیشه غش به طرف جمهوری اسلامی داد و هوار برایش براه می اندازند و هوچی گری می کنند و پیرهن عثمان می کنند ندارد پدر جان!
برو مغلطه دیگر بیانداز وسط که بدردتان بخورد.