وبلاگ نیمه فعال مهدی درباره‌ی تصویر ایران در رسانه‌های جهان
یک چیزی که من همیشه باهاش مشکل داشتم این بوده‌است که استاندارهایم را خیلی بالا می‌گذاشتم و بعضی از کارهایی را که داشتم تمام نمی‌کردم. همینطور از دوباره کاری خیلی بدم می‌آید و برای همین همیشه سعی‌میکردم که مطمئن شوم بهترین راه انجام کار را انتخاب کنم. در نتیجه در حال انجام کار وقتم کلی صرف این می‌شد که چیزهای جدید و ابزار قوی‌تری برای انجام کار یاد بگیرم که نیاز به دوباره کاری نباشد. اینهم باعث می‌شد که در خیلی از کارها حواسم به جای تمرکز روی کار به ابزارکار پرت می‌شد و کار یا خیلی دیر به پایان می‌رسید یا هیچ وقت به پایان نمی‌رسید. از کسانی هم که کارها را زود یک جوری تمام می‌کنند زیاد خوشم نمی‌آمد و فکر می‌کردم که کار را سّمبل می‌کنند. اینروزها دارم روی این موضوع کارمی‌کنم که کاملا دیدم را در زمینه کار کردن عوض کنم. «تمام کردن کار» مهمتر از «خوب انجام دادنش» است.

برای همین فلسفه جدید کاریم این است که مدام از خودم بپرسم چگونه کار را با کمترین کار به خط پایان ببرم. برای همین از هرجایش که لازم شد می‌بّرم. همینطور سعی می‌کنم در حال انجام کار سعی در یادگیری مطلب جدیدی نداشته‌باشم و با چیزهایی که می‌دانم به پایانش ببرم مگر اینکه واقعا ناچار شوم. بعد از آنکه کار به پایان رسید و نسخه اولش آماده شد آنموقع وقت آن می‌رسد که کار را ارایه کنم و از بقیه و خودم بپرسم چگونه می‌شود کار را بهتر کرد. بعد چون حداقل یک کار آماده دارم فشار رویم کمتر است و با خیال خیلی راحتتر روی بهبود محصول فکر می‌کنم و همینطور راحتتر انتقادها یا پیشنهادات بقیه را قبول می‌کنم.

برای اینکه این فلسفه جدید کاری را تمرین کنم روی مثالها کوچکتر تمرینش می‌کنم. در مورد «سایت بالاترین» این فلسفه جدید را بطور قوی بکار بردم. از خودم پرسیدم اگر بخواهم یک سایتی مثل digg درست کنم چه باید بکنم. اگر به سایت digg بروید می‌بینید دهها چیز مختلف از قبیل رای‌دادن، قسمت نظرات، صفحه کاربران و دستیابی بین کاربران دارند. من از خودم پرسیدم چی از همه مهتر است و جوابش روشن بود «رای دادن». برای همین گفتم تنها یک سایت درست می‌کنم که بشود لینک گذاشت و رای داد و چون برای لینک گذاشتن نیاز به وارد شدن به سایت است یک سیستم شناسه و رمز نیاز است. این شد نسخه 1.0 بالاترین.

بعد سریع نسخه اول را به همه نشان دادم. حالا هر پیشنهاد و انتقاد را خیلی راحتتر قبول می‌کنم چون اول سایت در حال کار است و احساس فشاری نمی‌کنم که چیز جدید اضافه کنم و اضافه کردن چیز جدید بیشتر تفریحی است. دوم اینکه چون سایت در حال کار است بهتر می‌توانم بفهمم کدام پیشنهاد خوب است و کدام زیاد لازم نیست. در حالی که قبل از پایان نسخه اول و دیدن سایت در حال کار بسیار سخت می‌شد فهمید که چه پیشنهادی بدرد بخور است. سوم اینکه چون کار تمام شده و در همین دو روزه صد نفر عضو شده‌اند این خودش یک تشویق است که کار را بهتر کنم. برای همین از زمان تمام شدن سه چیز جدید به سایت اضافه کردم. برنامه‌ام را هم اینجا ببینید.

نظرتان درباره این فلسفه‌يِ کاری چیست؟

پ.ن. این گوگل آنالیتیک را هم دریابید برای داشتن آمار بیننده‌های سایت چیز خیلی خوبی است. من الان به وبلاگم اضافه‌اش کردم.
لینک دایمی مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
مطلب بالا را به دوستان خود ایمیل کنید:     15 نظر
نظرات:
Anonymous Anonymous گفت:
به نظرم فلسفه خوبی. الان که فکر می کنم می بینم که این همون فلسفه ای که باعث رشد شرکتهای بزرگ شده. محصولی رو با حداقل ارائه کن و با نظر مردم کاملش کن

Anonymous Anonymous گفت:
I think it's a very realistic approach cause you're going ahead at least in some thing instead of trying to think about all of the different things and not moving at all. I tryto work in the same way. I call it ripples in the water technique!! It starts with small ripples and then it becomes bigger.

Anonymous Anonymous گفت:
The result has been good. So, I suppose what you did was correct.

Anonymous Anonymous گفت:
Salam, vala soale kheili jalebie, man ham modatie daram intori zendegi mikonam (kam tar az iek saal), iani tamam kardane iek kar baram mohemtar az joziateshe, vali moshkeli ke hast ine ke man masalan 5 saale pish iek kari ro ba deghat o hasasiat kardam va hanooz ham behesh eftekhar mikonam vali negah ke mikonam be karaie akhiram hich kodoomesh chizi nist ke baese eftekhare man bashe ie seri systeme zesht o biroohe ke dare kaar mikone, man harfetoonokheili ghabool daram vali haghighatan nemidoonam ke chetor mishe beine in do ghazie movazene iee ijad kard

agha bia o khoobi kon begoo chi shod ke rafty soraghe ruby man modathast ba C# kar mikonam va moshkeli ham nadashtam vali mibinam ke hameie doostamdaran migrate mikonan be ruby mikham bedoonam che dalili dashte ke tooie in systemet az ruby estefade kardi, (agha age adadha tooye ruby objectand tooie C# ham be khoda objectan) ie post benevis bedooonim ke chera in hame melat daran miran soraghe ruby

Mamnoon va movafagh bashid

Anonymous Anonymous گفت:
از صفحه آمار کلیک کردن روی شمایل اصلی ۴۰۴ می‌ده. الان رای مثبت رو نامحدود کردی و رای منفی رو محدود به ۷؟ این‌طور به نظر می‌رسه، اگه نه این‌طوریش کن. بهتر از برداشتن رای منفی و محدود کردن کلی هستش.

Anonymous Anonymous گفت:
سلام
با نظرت موافقم به شرطی که کار اولیه یک حداقلی از کیفیت رو داشته باشه که ملت نگاه اولشون منفی نباشه. وگرنه با همون نگاه اول دیگه به وبسایت نمیان.

Anonymous Anonymous گفت:
آقا من یک مشکل فلسفی با این نحوه کار سایتت دارم.

هدف از رتبه دادن به لینکها فکر کنم اینه که مردم معطل نشن و از اول فقط لینکهای محبوب و به در د بخور را ببینن.
از یک طرف ما نیاز داریم که مردم همه لینکها رو ببینن و به لینکها رتبه بدن.

یعنی یک جور تناقض.

به این خاطر بود که من توصیه کردم همه لینکها تو صفحه اول باشن و هر لینکی که از یک حدی امتیاز منفی بیشتری کسب کرد از صفحه اول برداشته بشه.

Blogger Mehdi گفت:
محمد،
ایده من دارم استفاده می‌کنم عملا کاری است که digg
می‌کند و کم و بیش موفق هم بوده است. از ایده تو هم خوشم می‌آید و دارم بهش فکر می‌کنم.

یک روش دیگر هم هست که بطور اتفاقی یکی دوتا لینک را در بالای صفحه نشان بدهم و بخواهم امتیاز داده بشوند. اگر مثلا در بین بیست رای ۱۵ تا مثبت بود به صفحه اصلی بیایند مگرنه بروند به مخزن.

آنطوری کاملا امکان امتیاز دادن را از صفحه اول برمی‌دارم.

Blogger Mehdi گفت:
سیاه، حتما در مورد روبی آن ریلز می‌نویسم.
نوشته‌ات را روی بلاگت خواندم. نوشته قشنگی بود.
چرا پستش نمی‌کنی به بالاترین؟

Anonymous Anonymous گفت:
آقا احتمالا می دونی که منم به این بیماری دچارم. از ترس این که کارم به اندازه ی کافی جا نیفتاده باشه، کلی کار منتشر نشده دارم. نه فقط علمی که در همه ی زندگی!

Anonymous Anonymous گفت:
یک ایرادی که در فایرفاکس هست (شاید در اکسپلورر هم باشه امتحان نکردم) اینه که بعضی وقت‌ها هیچ نتیجه‌ای بعد از کلیک روی مثبت و منفی نشون داده نمی‌شه و ظاهرا اگر باز همین‌طور فشار بدی بعد در سهمیه روزانه شمرده می‌شه. یعنی وقتی صفحه رو از نو کنی و دکمه رو بزنی می‌گه سهمیه روزانه تموم شده. در ضمن هنوز اگر از صفحه آمار روی علامت سایت کلیک کنی ۴۰۴ می‌گیری. راستی بد نیست اگر یکی در میون از لینک و پیوند استفاده کنی که معادل فارسی هم به صورت نیم‌بند رعایت بشه. مثلا در اسم دکمه‌های اصلی از پیوند استفاده کنی، اما در شرح از لینک. این‌طوری هم زیادی شورش نکردی و هم اگه کسی ندونه پیوند چیه براش جا می‌افته.

Blogger Mehdi گفت:
اینکه بعضی موقع چیزی نمایش داده نمی‌شود شاید درست شده باشد. یک تغییراتی دادم که روی این تاثیر هم می‌گذارد. ولی حتی اگر نمایش اشتباه باشد کلیک حتما تاثیر خودش را می‌گذارد.

مشکل کلیک روی لوگوی صفحه آمار را هم درست کردم. ممنون.

سعی می‌کنم یک جاهایی هم از پیوند استفاده کنم. واقعیتش لینک آنقدر وزن و ریخت فارسی دارد که بد نیست جزو کلمات فارسی بکنیمش.

Anonymous Anonymous گفت:
salam

hamintor ke khodeton ham goftid fekr konam behtare bikhal safari shid chon fekr nakonam bejoz chand nafar ke mac darand kasi azash estefade kone.

be khatere site balatarin ham tabrik migam

Anonymous Anonymous گفت:
ايده خوبي را دنبال مي كنيد.
برايتان آرزوي موفقيت دارم.
به هر دو سايت شما لينك داده شد.

Blogger Qasem گفت:
بد نیست یک صفحه ی تاریخچه برای سایت بالاترین درست کنی و هر وقت امکانی را به آن اضافه کردی در آن صفحه بنویسی. قول می دهم که بعد از مدتی خودت بیشتر از همه از نگاه کردن به تاریخچه لذت می بری