وبلاگ نیمه فعال مهدی درباره‌ی تصویر ایران در رسانه‌های جهان
April 24, 2006
چند هفته پیش با سیروس یکی از دوستان هم دبیرستانی که مدتی بود ازش خبر نداشتم، یک ساعتی با هم تلفنی صحبت کردیم. نه تنها آدم باحال و سرزنده‌ای است، بلکه از اونهایی است که از دیار غربت یک کار مثبتی هم برای ایران انجام می‌دهند. یک کار جالبی که گفت می‌کند نوشتن در مورد فعالان معروف سیاسی اجتماعی ایرانی در ویکی‌پدیا انگلیسی است. گفت بعضی موقع لازم است برای گرفتن جزییات بیشتر با آنها تماس بگیرد تا جزییات را پر کند. اینکار خیلی مهم است چون نمی‌توانیم اجازه بدهیم که رسانه‌های بین‌المللی ایران را فقط به چند نفر رهبر سیاسی خلاصه کنند(ما ایرانیها بدجور به سخنگوها و نمایندگانی بجز سیاستمدارامون نیاز داریم).

من خودم هر موقع می‌روم ویکی‌پیدیا و مطالب درباره ایران را می‌بینم، برایم جالب است که چطور یک عده با اینهمه عشق و علاقه این مطالب را می‌نویسند. این کارشان خیلی خیلی مهم است. چون ویکی‌پیدیا کم کم دارد به مرجع همگانی تبدیل می‌شود. حتی بچه‌های مدرسه‌ای برای تحقیق از مطالب ویکی‌پیدیا استفاده می‌کنند. خیلی موقعها خواندن ویکی‌پیدا خیلی بهتر از خواندن دهها صفحه دیگر است که گوگل پیدا می‌کند و آدم از اعتبارشان خبر ندارد.

چیزی مثل ویکی‌پیدیا به ما ایرانیها که همیشه گله می‌کنیم که به فرهنگ و تاریخ ما در دنیا اهمیت کافی داده‌نمی‌شود، فرصتی می‌دهد که ما هم خودمان را ابراز کنیم و در مورد فرهنگ، تاریخ و سیاستمان بنویسیم.

چند روز پیش داشتم در مورد سابقه تاریخی آمریکا و ایران در ویکی‌پدیا می‌خواندم و این صفحه درگیری ناوگان آمریکا و ایران را در سال ۱۹۸۸ دیدم که در مورد غرق شدن ناوچه‌های جوشن و سهند است. اگر مطلب را بخوانید خیلی راحت می‌توانید متوجه بشوید که مطلب از یک دیدگاه آمریکایی نوشته‌شده‌است و ورودی ایرانیها به مطلب خیلی کم بود‌ه است. من به خاطرم می‌آید که در آن زمان چند نفر از دریاداران سهند یا سبلان که بدست آمریکاییها اسیر شده‌بودند بعد از آزادی گفتند که در زمان اسارت شکنجه شده‌اند. این در این متن نیامده‌است و یک ایرانی که خوب با جزییات مطلب آشناست باید چنین چیزی را اضافه کند. اضافه شدن چنین مطالبی می‌تواند لحن یک سویه مطلب را به چالش بکشد و حتی عوض کند. همین جزییات کوچک هستند که جمع می‌شوند و نگاه کلی به یک مساله را تغییر می‌دهند.

سرگردون درباره جزییات کار ویکی‌پدیا مطالب بیشتری دارد.
مطلب خورشید‌خانم هم در مورد ویکی‌پدیا خواندنی است.
لینک دایمی مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
مطلب بالا را به دوستان خود ایمیل کنید:     4 نظر
نظرات:
Blogger Alireza گفت:
Mehdi jan,
I remember very vividly when one of thsoe people in Sahand ship was brought to TV and interview!
He never mentioned of any torture!
man harfasho kheli khob yadameh, goft jange na barabri bood, yek dafeh ma didam, dastgahaye electronic mon kar nemikoneh, va bad motevajeh shodim, yek soorakh bozorg dar ghesmate poshti NAVE ejad shodeh. man vaysadim, ama be aab pardim, va nirohaye Americia ma ro az aab gereftan.
man eno khob yadameh, chon khandam gerefteh bood, taraf engar migoft, ma be tir gheyb gereftar shodim.
chand hafteh bad ham Iran solah ro ghabool kard!!
ziad taraf dor az vaghiyat nanaveshteh, chiz mohem enja ast keh Iran fekr nemikonam, aslan mikhast bejangeh, gher az ghayeghayesh tondro sh, kasi shayd aslan shelik ham nakardeh! albateh nemidonam!

Blogger Niki گفت:
This is a really super idea, bravo to your friend who is taking the time to do this. but maybe if too many of us start participating, it will open another front in the online wars and we'll take our blog-disputes to wikipedia. i can just imagine every article on iran having that "disputed" symbol on it! but anyway, i still think it is a nice idea, so a big thanks goes to your friend.--niki

Anonymous Anonymous گفت:
simple but briliant idea

Anonymous Anonymous گفت:
من این مطلبه رو تو ویکی پدیا خوندم بد رفت رو اعصابم. با اینکه نه ایرانم نه طرفدار رژیم. احساس کردم واقعا ملت زبون و حقیری هستیم. یاد گربه هه افتادم که جای اینکه موشه رو بخوره با هاش یه قل دو قلباری میکرد.