وبلاگ نیمه فعال مهدی درباره‌ی تصویر ایران در رسانه‌های جهان
من در نوشته‌ام راجع به سیمور‌هرش گفته بودم که احتمالا سیمور‌هرش در مورد حمله اتمی به ایران غلو کرده‌باشد. دوستم هژیر امروز این نوشته را برایم فرستاد که نشان می‌دهد صحبت حمله اتمی به ایران در میان بعضی از استراتژسیتهای آمریکایی طرفدارانی دارد:
فرستادن ایران به عصر حجر
نوشته هژیر
چندی پیش در یک سمینار در مورد بحران هسته ای ایران در دانشگاه هاروارد سخنان یک استاد دانشگاه آمریکایی، هرچند ناراحت کننده، اما موجب شفافتر شدن دیدگاه بعضی از سیاستمداران آمریکایی بود. استاد مربوطه, که خود را متخصص ایران میدانست و نظراتش در نشریات معتبر اینجا منعکس میشد معتقد بود که بهترین راه حل مشکل آمریکا با ایران حمله اتمی به ایران است!
او در توجیه این نظر میگفت که ایران تا وقتی کاملا با تخریب زیربناهایش از پا در نیامده حاضر به دست کشیدن از سلاح هسته ای نمیباشد و در نهایت رهبران ایران قابل اعتماد نیستند و لذا هر راهکار دیپلماتیک فقط به افزایش زمان برای پیشرفت برنامه سلاح هسته ای در ایران می انجامد. از سایر فواید این راهکار تقویت موضع آمریکا به عنوان قدرت بلامنازع صحنه سیاست جهانی است که در رقابتهای آینده جهانی برای این کشور سرمایه ای ارزشمند است. از طرف دیگر هزینه نظامی تخریب کل زیربناهای اقتصادی ایران (چیزی شبیه کاری که با عراق در سال 1990 شد) نسبتا پایین است و نهایتا شواهد نشان میدهد که عکس العمل جهانی نیز بیش از عکس العمل در مورد حمله به عراق نخواهد بود. در پاسخ به سوالی در مورد کشتار انسانهای بیگناه در صورت حمله اتمی به ایران, وی این موضوع را به عنوان اثر جنبی چنین حمله ای مورد قبول دانست و اهمیت خاصی برای آن قایل نبود.

مشکلات زیادی در استدلال این فرد، حتی فقط با در نظر گرفتن منافع آمریکا، موجود است و بحثهای داخلی درسیاستگزاری در دولت آمریکا نیز حول همین موضوعات دور میزند. احتمالا اکثریت سیاستمردان آمریکایی نیز هنوزبا چنین دیدگاه خشونتباری مخالف هستند، با این وجود، نفس وجود چنین دیدگاهی در لایه های بالایی تصمیمگیری تکان دهنده و زنگ خطری برای ایرانیان و صلح دوستان جهان است. سال گذشته در یک کنفرانس یک روزه در ام.آی.تی در مورد ایران, یکی از اساتید با نفوذ در واشنگتن نیز وجود چنین طرز فکری در حلقه های تصمیمگیری بالاتر در آمریکا را مورد تاکید قرار میداد. وی از مقبولیت گزینه stone-aging" " یا "فرستادن به عصر حجر" در مقابله با ایران در میان این حلقه ها خبر میداد.

در نهایت تصمیمسازی در آمریکا در تعامل حلقه های مختلف سیاسی انجام میشود و صحبتهای سیاستمداران و در مواردی عموم ایرانیان کاملا در تقویت یا تضعیف یک دیدگاه در مقابل دیدگاههای دیگرموثر است. مثلا صحبتهای آقای احمدی نژاد در مورد اسراییل به تقویت موضع جنگ طلبان آمریکایی در تعیین مسیر سیاست آمریکا در ایران انجامیده است یا حرکت خود جوش جوانان تهرانی در همدردی با قربانیان 11 سپتامبر به تقویت دیدگاهی انجامید که به صلح آمیز بودن مردم ایران تاکید داشت. لذا ما ایرانیان در مقابل این تصمیمات دست بسته نیستیم و میتوانیم با موضعگیریهای هوشمندانه به تقویت دیدگاههای معقول تر در سیاست آمریکا کمک کنیم. آگاهی و توجه به چنین اهرمهای تاثیر گذاری میتواند ایرانیان در اقصی نقاط دنیا را در جلوگیری از یک فاجعه بزرگ توانایی بخشد.

همینطور مصاحبه اخیر فواد خوشمود با استاد فیزیک دانشگاه سن‌دیه‌گو راجع به این موضوع است. حرف این استاد این است که حمله به ایران می‌تواند هر لحظه و حتی در دو هفته آینده اتفاق بیفتد. او احتمال استفاده از سلاحهای هسته‌ای را هم جدی می‌داند و می‌گوید کسانی در دولت بوش بر این باورند که استفاده چنین سلاحهایی در دراز مدت از لحاظ استراتژیک بنفع آمریکاست.
لینک دایمی مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
مطلب بالا را به دوستان خود ایمیل کنید:     6 نظر
نظرات:
Anonymous Anonymous گفت:
. با عرض معضرت این حرفها مهمل است
این دعواهای داخلی آمریکا و متنفرین از بوش را نباید جدی گرفت.

Anonymous Anonymous گفت:
سلام...من از سيستم بلاگ‌ادز شما استفاده کردم..ايده‌ي خيلي جالب و خوبيه!
اما يه پيشنهاد دارم..نميشه تارگت لينک‌ها رو بلنک قرار بديد که وقتي روشون کليک ميشه توي صفحه جديد باز بشه؟
ممنون:)

Blogger Jezghaleh گفت:
who is that harvard prof?

Anonymous Anonymous گفت:
با درود به شما و تشکر از مطالبتان.یک سوال در باره قالب بندی وبلاگتان داشتم .
من راستش نمی تونم لینک ها را در حاشیه قرار بدم یا لینکدونی درست کنم .امکان دارد مرا راهنمایی کنید؟؟؟
adish_nasha@yahoo.com

Blogger Mehdi گفت:
در مورد ساختن لینکدونی این را ببنید:
http://www.sheida.com/weblog/archives/319

کسی هم که میخواست اسم استاد رو بداند، اسمش «بری پوسن» است.

Anonymous Anonymous گفت:
Agha Mehdi: I really do not care what these so-called university professors and others say, I have my own understandings. More than a year ago—while most Iranian were in their deep winter sleep--- I said the war with Iran in inevitable and posted a lengthy comment, which I will find and posted here. But under no circumstance US would use any kind of Nuke against Iran for one simple reason. Pakistan has the Nuke and US knows that one day, its regime may change and Islamic fanatics may have access to its nuclear arsenal, so if US uses it on Iran--- a Muslim nation---, it will legitimize the future enemy to use it against US. Mr. These is part and parcel of game theory, mathematics, psychology, and system thinking combined. Have you ever watched the debates on torturing the enemy combatant? The military says, if we torture them, we will open the door for our captured prisoner being tortured, no matter how chaotic world looks like, but still there is some logic left—of course for people that has the gut to think—

Akhavi; things are not that complicated as some tries to depict.
Sahand