وبلاگ نیمه فعال مهدی درباره‌ی تصویر ایران در رسانه‌های جهان
یک فلسفه دیگر که در ساختن وبسایت بالاترین دنبال می‌کنم، طراحی وبسایت بشکلی است که به نظارت و رفتار پلیسی گردانندگان کم نیاز باشد. بنظرم سیستمهایی که نیاز به نظارت و نیروی قهریه زیاد دارند معمولا مشکلات بنیادی از نظر طراحی دارند. حالا این سیستم می‌خواهد یک شهر باشد یا یک کشور و یا یک وبسایت کوچک.

مثلا روز اول فهمیدم که چند کاربر تعداد زیادی رای در فاصله زمانی کوتاهی می دهند و احتمالا زیاد دقت چندانی بخرج ندانده‌اند. بجای اینکه حالا بدنبال کاربرها راه بیافتم تا تنبیه‌شان کنم یا اینکه شروع به قانونگذاری کنم و سعی کنم هر روز قوانین را به متخلفان یادآوری کنم، تصمیم به تصحیح سیستم وبسایت گرفتم و تعداد رای روزانه هر فرد را بطور اتوماتیک محدود کردم تا اگر کسی هم خواست الکی رای بدهد بعلت کمی تعداد رای تاثیر زیادی نگذارد. امروز هم یک نفر تعداد زیادی لینک بی‌کیفیت گذاشت. هرچند مجبور شدم که بعضی از لینکهایش را پاک کنم ولی یک محدودیت دیگر اضافه کردم تا تعداد لینکهای پست شده روزانه به دوتا محدود شود.

حالا شما ممکن است بگویید که این بی‌عدالتی است که هربار کسی کار نامطلوبی انجام می‌دهد من برای همه محدودیت ایجاد می‌کنم (کارم بی‌شباهت به دولت بوش نیست). جواب من این است که اتفاقا همین نکته بی‌عدالتی در سیستم من را نشان می‌دهد. من بجای اینکه راه بیافتم و محدودیتها را با کارهای متخلفان توجیه کنم،‌ نیرویم را می‌گذارم تا طراحی سایت را طوری کنم که این مشکلات اتفاق نیافتد.
لینک دایمی مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
مطلب بالا را به دوستان خود ایمیل کنید:     9 نظر
نظرات:
Blogger Qasem گفت:
من یک لینک با پیوندهای اچ-تی-ام-ال توی بالاترین گزاشتم. مثلِ اینکه لینک اچ-تی-ام-ال در متن قابل قبول نیست. پس از سی ثانیه خواستم متن را درست کنم دیدم ساعت نوشتن متن ۸ ساعت قبل نوشته شده است. احتمالن زمان گرفتن متن را از روی کامپیوتر خودم خوانده است. اما زمانی که اجازه دارم متن را تصحیح کنم از روی سرور می خواند

Blogger Mehdi گفت:
متشکر قاسم.
درستش کردم.

Anonymous Anonymous گفت:
سلام
با این روش موافقم چون جلوی خیلی از موارد رو می گیره اما اگه بشه سیستم رو به نحوی طراحی کرد که یه کاربر در مدت فعالیتش اعتبار بگیره و کاربرای با اعتبار بالاتر بتونن هم تعداد لینکهای بیشتری اضافه کنن و هم نظر بیشتری بدن بهتره. چون بعضی کاربرها هستن که به دلیل جستجوی زیاد توی اینترنت لینکهای بهتری دارند و اگه نتونن همش رو توی یک روز اضافه کنن ممکنه یادشون بره و یا خبر کهنه بشه. اینکه اگه به کاربرها بنا به فعالیتشون امتیاز داده بشه و اون امتیاز تنها کارکردش این باشه که بزاره لینکهای بیشتری اضافه کنن فکر کنم بهتر باشه

Anonymous Anonymous گفت:
یه مشکل دیگه که الان به نظرم اومد اینکه زیر برخی لینکها می زنه مثلا10 ساعت قبل ارسال شده و وقتی می ری توی صفحه ای که بهش لینک شده می بینی اون صفحه تازه 3 ساعت قبل به روز شده که فکر کنم این مشکل باعث می شه لینکهای تازه به روز شده عقبت تر از لینکهای قدیمی قرار بگیره و خونده نشه. نمی دونم مشکل از کجاست شاید ساعت رو از سیستم کاربر می خونه یا نه یکساعت مبدا براش تعریف شده و سیستم ساعت کاربر رو با اون ساعت مبدا تطابق می ده که اینطوری می شه

Anonymous Anonymous گفت:
یه مطلب خیلی بی ربط به این پست مهدی جان.
من اونجایی که شما گفتیید رو نرفتم اما مندوسینو حداقل به یک بار دیدنش میارزه.
اگه میخواهید تو خود شهر ( تون) اقامت کنید باید از قبل از این بد اند برکفست ها رزرو کنید ( چیزی در حدود شبی دویست دلار) اما اگه قصد چادر زدن دارید دور و برش پر هست از استیت پارکها که البته برای چادر زدن اونجا هم باید رزرو کرده باشید. ( هوا هم یواش یواش داره سرد میشه)
من در خدمتم اگه هر سوال دیگه ای بود.

Anonymous Anonymous گفت:
آقا یه مشکل دیگع هم با سایت واسه من با اینترنت اکسپلور هستش یعنی بیشتر وقتها مجبورم اف5 رو بزنم تا صفحه کامل لود بشه اما با فایرفاکس این مشکل رو ندارم

Anonymous Anonymous گفت:
سلام. دست مريزاد. حقا كه كارتان دست مريزاد دارد.! فقط همين... اما خوب، براي شما كه از اهالي رسانه هستيد و در اين زمينه مي‌نويسيد شايد بد نباشد سري بزنيد به كسي كه دوست دارد از اهالي رسانه باشد!

Anonymous Anonymous گفت:
متشكرم آقا مهدي. شما لطف داريد. من هم انجام وظيفه كردم لينك شما را به بلاگرولينگ اضافه كردم. باعث افتخارم خواهد بود اگر شما هم افتخار بديد و ما رو در ليست دوستان بلاگرولينگي خودتون بگنجونيد. متشكرم، بار ديگه، خيلي زياد

Anonymous Anonymous گفت:
خسته نباشی مهدی جان و امیدوارم سایت بالاترین, از نظر بینندگان و کارایی همیشه بالاترین باشه