وبلاگ نیمه فعال مهدی درباره‌ی تصویر ایران در رسانه‌های جهان
September 13, 2006

امروز از سفر ۱۱ روزه به آلاسکا برگشتیم. برای رفتن به آلاسکا که یک تکه جدا از آمریکا است با کشتی از نزدیکی سیاتل راه افتادیم و بعد از سه روز حرکت در آبهای ساحلی کانادا به «جونو» که مرکز ایالت آلاسکا است رسیدیم. بعد از دیدن جزیره خرسها و یخچالهای غول پیکر به ناحیه «انکارِیج» پرواز کردیم تا به پارک ملی «دنالی» برویم. زیبایی پارک ملی «دنالی» براحتی قابل توصیف نیست. دیدن جانوران وحشی همچون خرس و گوزن در پیش زمینه قله مکنلی (ارتفاع ۶۱۰۰ متر) واقعا زیبا بود.

بیشتر سفر را همسرم از طریق خواندن کتاب راهنمای «سیاره تنها» (lonely planet) برنامه‌ریزی کرد که کمک‌‌کرد خیلی از چیزهای جالب را پیدا کنیم و ببینیم. مثلا توانستیم به یک معدن طلای مخروبه سر بزنیم و در جایی دیگر به یک مزرعه گوزن توندرا (reindeer) برویم و به آنها را از نزدیک ببینیم.

طبیعت زیبای آلاسکا تنها چیزی نبود که در این سفر برایم جالب بود. آدمهایی آنجا دیدم که پیدا کردنشان جاهای دیگر بسیار سخت است. در آلاسکا چندین رنجر پارک را دیدم که تنها سه ماه سال کار می‌کنند و بقیه سال را با چیزی که در تابستان جمع کرده‌اند بطور ارزانی به دیگر کشورهای جهان سفر می‌کنند و خیلی در فکر جمع کردن آذوقه، داشتن خانواده، و آینده‌ای مثلا مطمئن نیستند. آلاسکا از نظر اجتماعی هم جای بسیار جالبی است. آلاسکا بطور مستمر تحت مهندسی اجتماعی(social engineering) بوده‌است. برای کسانی که دوست دارند تغییرات عمده از بالا در جامعه بوجود بیاورند، دیدن آلاسکا می‌تواند درسهای خوبی داشته‌باشد. در این مورد مفصل خواهم نوشت.

این دوهفته که نبودم بالاترین به حال خودش رها شده‌بود و فرصت نکردم چند کار باقی مانده مهم را درباره‌اش انجام دهم. در چند روز آینده این کار را خواهم کرد. شما هم فراموشش نکنید و به لینک گذاشتن و رای دادن ادامه‌دهید.


پ.ن. اینهم عکسها در فلیکر. سعی میکنم برای مشکل فیلتر بودنش در ایران هم یک راهی پیدا کنم.
لینک دایمی مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
مطلب بالا را به دوستان خود ایمیل کنید:     14 نظر
نظرات:
Blogger Sima گفت:
welcome back!

میشه عکسهای بیشتر نشون بدید؟

Anonymous Anonymous گفت:
مهدی جان. باور میکنید امروز داشتم فکر میکردم این مهدی ژرف کجا رفته و فکر کردم یه ایمیل بزنم و احوالی بپرسم. در هر حال همسر من هم خیلی اصرار به سفر آلاسکا داره که من سرمایی تا حالا مقاومت کردم . فلسفه ام اینه که اگه این دفعه قبول کنم بیام آلاسکا دفعه بعد میگی بیا بریم قطب. خوش آمدید دوباره.

Blogger Mehdi گفت:
شراره،
سعی می کنم امشب تعدادی عکس را روی فلیکر بگذارم. تا حالا فلیکر را استفاده نکردم باید سر دربیارم چگونه می‌توانم عکسها را آنجا بگذارم.

لوا،
آلاسکا کاملا ارزشش را داشت. دوست دارم یک روزی قطب هم بروم.

Anar,
When I started this blog I made a concious decision to keep my personal life out of it as much as possible. Blogs are just different. Some are more personal; some are not. By the way, this was kind of our delayed honeymoon, so you can might hear about her a little bit more:)

Anonymous Anonymous گفت:
مبارک باشد.

Blogger Mohammad Mahdian گفت:
salaam mehdi,

sounds like a great trip! looking forward to seeing your pictures...

how was the cruise from seattle to alaska? is it much nicer than flying there?

Anonymous Anonymous گفت:
رسیدن به خیر! عجب سفر پرماجرایی! بیشتر به ماجراجویی می مونه تا سفر!! راستی اگه ممکنه عکس هات رو رو فیلکر نذار چون تو ایران فیلتره و ما رو حسابی محروم می کنی!

Blogger Mehdi گفت:
محمد،
ما با فِری رفتیم که به بزرگی کروزها نیست. من شخصا کروزها را پیشنهاد نمی‌کنم چون اکثرا کسانی که با کروزها می‌روند سنشان دو سه برابر من و تو است.
فری هم خیلی طول کشید. سه روز. بهتره با هواپیما رفت و خیلی چیزها را از نزدیک دید. البته ممکن است سلیقهها متفاوت باشد.

رها،
برای فیلتر بودن فلیکر هم فکری می‌کنم.

Blogger Donya گفت:
رسیدن به خیر.. باید هیجان انگیز باشه

Anonymous Anonymous گفت:
سرویسی مشابه فلیکر هست که شاید در ایران فیلتر نشده باشه:
http://beta.zooomr.com/

Anonymous Anonymous گفت:
I know you try to cover how Iran seen in the western media and this article may be interesting as it is about the rush of books that have just come out about Iran. It’s written by a professor of journalism at Columbia, Bill Berkeley who used to write for the NYTimes

http://www.cjr.org/issues/2006/5/Berkeley.asp

Anonymous Anonymous گفت:
رسیدن به خیر...
خوب موقعی رفتی اومدی فکر کنم چون دیگه بعدش فکر کنم برفه و برف

اين خانم خبرنگار بعد از ازدواجش رفته و آلاسكا زندگي مي كنه! تو وبلاگش هم از زندگي در آلاسكا مي نويسه

http://setareheghotbi.blogspot.com