وبلاگ نیمه فعال مهدی درباره‌ی تصویر ایران در رسانه‌های جهان
بعضی‌ها که از دست رسانه‌ها در آمریکا خیلی شاکی هستند می‌گویند علتش این است که همه اینها یک دست شده‌اند. واقعیتش این موضوع خیلی درست نیست. این دیاگرام را نگاه بکنید(فایل پی‌دی‌اف). پنج تا شرکت خیلی بزرگ هستند که خیلی از رسانه‌های عمده را در دست دارند. پنج‌تا رقیب می‌تواند بحد کافی رقابت ایجاد کند که می‌کند. در کشوری مثل ایران تلویزیون و رادیو کلا دست دولت و روزنامه‌های با تیراژ بالا مثل همشهری هم دست دولت هستند. آمریکا کشور غریبی است. جایی است که دولتش صاحب هیچ رادیو یا تلویزیون درست حسابی نیست.

چیزی که مهم است این است که رقابت کجا اتفاق می‌افتد. رقابت رسانه‌ها برای گرفتن مخاطب بیشتر است. مخاطب بیشتر را هم با داشتن برنامه‌های بهتر تفریحی می‌شود گرفت نه با داشتن گزارش بهتر درباره‌ی ایران یا اخبار خارجی. نتیجه این می‌شود که تلویزیون آمریکا از نظر برنامه‌های تفریحی پیشرفتش فوق‌العاده است. اما در مورد مسایل خارجی تنها باید حواسشان را جمع کنند که به کسی توی آمریکا توهین نکنند ولی فشار چندانی برای پیشرفت نیست.

پس حالا فکر می‌کنید مشکل رسانه‌ها را بشود سر کی خراب کرد؟
لینک دایمی مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
مطلب بالا را به دوستان خود ایمیل کنید:     5 نظر
نظرات:
Blogger Pinocchio گفت:
اگه مطلبی که می‌گی درست باشه و اونها نسبت به مسایل ایران تنها بی‌توجه هستند، اونوقت باید پنجاه درصد مواردی که نام ایران ذکر می‌شود به نیکی باشد و پنجاه درصد باقی به بدی. حالا اینطوره؟

Blogger Mehdi گفت:
من منظورم این نیست که آنها به ایران بی‌توجه‌آند منظورم این است که رقابت بین شبکههای تلویزیونی در مقوله گزارشهای خارجیشان نیست.

اتفاقا در مسایل کم اهمیتتر مثل مساله ایران آنها بیشتر حواسشان این است که به کسی در آمریکا توهین نشود. که معنی‌اش این می‌شود که با موج ناسیونالیسم آمریکایی همراه شوند و همینطور گروههای هوادار اسراییل ضد ایرانی را هم راضی نگه دارند.

Anonymous Anonymous گفت:
Even though you are saying there are 5 competing broadcasting companies, I don't agree that their programs are that much deferent. They all have even similar entertainment programs. And to be quite skeptic, I am even not sure that "people"'s taste dictates what the networks are going to produce, but rather they chose what people will like later. The fact that the quality of the news is so poor and kind of non-existent, is not because americans are not interested in serious news, it's because they have not been exposed enough to it, so the culture of following "what is going on in the world" doesn't exist.

Blogger Amin گفت:
مهدی عزيز،
به نظرم کم کم بايد جايی هم برای گوگل باز کنند.
در ضمن، لينکی که به مقاله‌ی کرونيکل درباره‌ی نفيسی و دباشی داده‌ايد کار نمی‌کند،‌ منظورتان اين نوشته است؟ راستش حوصله‌ی خواندن مقاله‌ی بلند و زبان فخيم آقای دباشی در الاهرام را نداشتم، ممنون که با راهنمايی‌تان خلاصه‌ای از موضوع را در دسترس قرار داديد.

Blogger Mehdi گفت:
امین،
متشکر از تصحیحت.