وبلاگ نیمه فعال مهدی درباره‌ی تصویر ایران در رسانه‌های جهان
September 25, 2006
امروز با یکی از دوستانم، احمد، داشتم تلفنی صحبت می‌کردم، گفتم چند وقتی است که همدیگر را ندیدیم، اگر بشود این هفته دعوتتان کنیم افطار. گفت مگر ماه رمضان شده؟ گفتم آره بابا. گفت مگر تو روزه می‌گیری؟ گفتم اگر روزه هم نگیرم افطار که می‌خورم.

معلوم شد که اونم پریروز تو یک فروشگاه هندی خرما جلوی در مغازه دیده و خریده بدون اینکه بداند اون خرما را برای ماه رمضان جلوی مغازه گذاشتند. ظاهرا فیض ماه رمضان بدون اینکه بدانی بهت می‌رسد.

الحق و الانصاف،‌ بعد از قیمه و شربت روز عاشورا، افطاری ماه رمضان از باحالترین چیزهای اسلام است. انصافا یک ماه است هرشب با هیجان سال تحویل! یک دست به خرما، یک دست به استکان چایی، فقط منتظری که ربنا تمام شود و الله‌اکبر را بشنوی و بزنی بالا.

من در این هشت سالی که از ایران آمدم، شربت و قیمه روز عاشورا بدجوری از کفم رفته‌است(شربت از اونهاییش که تخم گنده لزج توش دارد که همش از زیر دندان در می‌رود. اسمش یادم نیست). اما الحمدالله از افطار ماه رمضان عقب نیافتادم. همین یک بندی هم که به اسلام وصلم از همین موهبت افطار ماه رمضان است. مگرنه خیلی وقت قبلتر از اینها از دست رفته‌بودم.

در اکثر دانشگاههای آمریکا، دانشگاهها یک انجمن اسلامی دارند که خوشبختانه برخلاف انجمن اسلامی‌های در ایران (البته نسخه قبل از خاتمی) کارشان جلوگیری از اعمال خلاف عفتی که در خوابگاههای دانشگاهها آمریکا بطور وسیعی اتفاق می‌افتد نیست(البته زورشان نمی‌رسد مگرنه انگیزش هست). معمولا این انجمنها یک رییس عربستانی یا مصری دارد با کلی آدم کاری باحال پاکستانی(عجب کلی گویی کردم). کار لجستیکی که یکی از این انجمن اسلامی دانشگاه می‌کند معادل کل کاری است که تمام انجمنهای ایرانی سراسر آمریکا روی هم انجام می‌دهند. انجمن اسلامیها اسلام را تبلیغ می‌کنند(نمی‌دانم تا حالا چند نفر را ختنه کرده‌اند)،‌ آزادی فلسطین را تبلیغ می‌کنند،‌ برعلیه جنگ بر علیه عراق راهپیمایی راه می‌اندازند، هر جمعه نماز جمعه دارند و بعدش سی روز تمام هرشب افطاری می‌دهند. بیشتر این کارها را هم این بچه‌های پاکستانی و هندی می‌کنند.

در افطارها هم سروکله ایرانیها پیدا می‌شود که زبان بسته می‌روند و غذایشان را می‌کشند. بعد می‌روند همه دور یک میز می‌نشینند و بعد زبانشان باز می‌شود و بعد از اینکه یکی دوساعت فارسی صحبت کردند می‌گذارند می‌روند. اگر یکی از دم در رد شود فکر می‌کند شیعه‌های فارسی‌زبان توسط سنی‌ها تحریم شده‌اند. با اینکه اصلا از اینکار دوستان خوشم نمی‌آید ولی من خودم یک مشکل اساسی با سنی‌ها دارم اونهم نمازخواندن قبل از غذای مفصل افطار است. واقعا اعصاب آدم را خرد می‌‌کند. آخر آدم مومن، نماز که با شکم گشنه قبول نیست. این جماعت نه قضیه «ربنا» حالیشان می‌شود و نه اون خرما و استکان و له‌له زدن قبل اذان.

یکی دیگر از موارد قابل ذکر ماه مبارک، جدا نشستن خانمها و آقایان در افطارهایی مسلمانان در آمریکا است. بیشتر شبیه عروسیهای در باشگاه ایران می‌ماند که آقایان و خانمها جدا نشسته‌اند ولی همیشه دم در قسمت خانمها چندتا آقا در حال پیداکردن زنشان و چندتا مرد جوان در حال پیدا کردن زن آینده‌شان هستند. در بعضی جاها هم که غذاخوری تفکیک نشده‌است،‌ صف غذا آقایان و خانمها جدا است. آقایان یکدفعه لیبرالیسم اسلامیشان گل می‌کند و اجازه می‌دهند که خانمها که باید بقیه سال را با قوانین تبیعض‌آمیز شریعت بسازند، سرافطار از آقایان برای غذا کشیدن سبقت بگیرند.



ماه رمضان همه روزه‌گیران و روزه‌خوران مبارک.
لینک دایمی مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
مطلب بالا را به دوستان خود ایمیل کنید:     20 نظر
نظرات:
Anonymous Anonymous گفت:
انشاالله خدا قسمت کنه یه روزم بری جمکران پابوس آقا امام دوازدهم سید محمود احمدی نژاد

Blogger Mehdi گفت:
خوشبختانه خدا قسمت کرده. قبل از آنکه محمودجون بدونه جمکران تو جاده کرجه یا جاده سمنان،‌ ما به لطف مدرسه می‌رفتیم هر از چندباری می‌رفتیم اونجا پابوس. انصافا نرخ گره‌بازکنی چاههایش از بازده
ضریح امام ضامن آهو خیلی بهتره‌است.
اگر فرصت کردید یک آزمایشی بکنید. !

Anonymous Anonymous گفت:
جالبه انجمن مسلمون‌های yale هم پاکستانی‌ها خیلی توش فعال بودن. ما هم اتفاقا جزو همون دسته‌ای که غذای اونا رو می‌خوردیم و می‌نشستیم دور خودمون حرف می‌زدیم!!
ولی یه قسمتیش به خاطر اینه که اون‌جا که اکثرشون بچه‌های لیسانس بودن و خودشون با خودشون خوش‌تر بودند. یکی دو نفر graduate student غیر ایرانی دیگه که میومدن هم ترجیح می‌دادن با ما بشینن.
یه نکته دیگه هم اینکه، اتفاقا نماز خوندن قبل از افطار سنی‌ها خوبه. چون اذان اونا ۲۰ دقیقه قبل از شیعه‌هاست. اگه درست سر اذان بخورن که دیگه به ما چیزی نمی‌رسه!!

Blogger Niki گفت:
Hi mehdi-

I made that sharbat all summer, if i'd known you were craving it I would have invited you guys over.

also, i used to go to all the iftars on campuses but they were never segregated. oh, and one other thing i noticed about iranians at iftar is that they are always the first in line even though most of them havent even fasted!

Anonymous Anonymous گفت:
khak e shir o migi?

Blogger Mehdi گفت:
رویا،
این جدا غذا خوردن ایرانیها در چندین جای مختلف مشاهده شد و قانون نسبتا عامی‌است:)

نیکی،

حالا که رفتید شربت تعارف می‌کنید:)

مجید،
نه خاک شیر منظورم نیست. اینی که میگم تخمش بزرگتراست و یک پوسته مخملی هم دارد.

Blogger Kamangir گفت:
:)

Anonymous Anonymous گفت:
1. I like ur personal posts
2. if u get together with Ahmdad, would you please please please up date ur padcast :-)
I know, you've told me 1586294 times (I counted),u don't have time for the padcast, but just one more......

Anonymous Anonymous گفت:
دوست عزیز
ان شربتی که شما می گویید با تخمه ریحان درست می شود و چیز بسیار مفیدی هم هست

Anonymous Anonymous گفت:
ghabool bashe:)
fek konam behesh migan tokhme sharbati. injoori yadam myad! age ye vaght ashoora tarafaye LA boodi ye neda bede, man nazri gheyme mipazam.

Anonymous Anonymous گفت:
rasti az in tokhme sharbati ha LA hast. age mikhay begoo vasat beferstam.

Blogger Jezghaleh گفت:
آقا خیلی فیض بردم
طیب الله
هنوز دارم می خندم

Anonymous Anonymous گفت:
آره همون تخم شربته كه ماهي مي گه.
جات هم سر تاسوعاها خاليه...
طفلكي پسرعمه كوچيكه يكه و تنها به جاي شماها كار مي كنه.
البته اين چندتا ماه محرم اخير چون هوا به نسبت هنوز خنك بوده شيركاكائو خورديم به جاي شربت!

Anonymous Anonymous گفت:
kheyli bahal bood mehdi

Anonymous Anonymous گفت:
آقا، کلاً هرچی انجمن اسلامی هست رو نابود کردی که
;-)
Anyway, couple of comments:
1. Not all schools have such a active Islamic club like us.
2. Maybe a muslim student group is a better name.
3. Pakistanis are not that dedicated in general. The most active people are either the american muslims or the Leb/Palestinian/Egyptian folks.
4. Last year we tried to mix people and the only table that refused to integrate was the Indian table and not the persians !

Anonymous Anonymous گفت:
سلام مطلبت جالب بود .

Blogger Mehdi گفت:
mahi,
motshaker az taroof. say mikonam hamin taraafaaye khodemon to foroshgaah iran donbaale tokhme sharbati begardam:)

Ali F,
goftam keh yekam kolli goii kardam. motshakeram az nokaati keh gofti.

Anonymous Anonymous گفت:
به اون میگن تخم شربتی(یعنی تو دهات ما که اینجوری بود(

Blogger هدی گفت:
با اجازه ات به این مطلبت لینک دادم
موفق باشی

Anonymous Anonymous گفت:
ره میخانه و مسجد کدام است؟
که هردو بر من مسکین حرام است
نه در مسجد گذارندم که رندی
نه در میخانه کین خمار خام است