وبلاگ نیمه فعال مهدی درباره‌ی تصویر ایران در رسانه‌های جهان
یکی از نکات جالب روزنامه شرق دقت‌ شان به اهمیت واقعی خبرها در تیتر زدن است. یک مثال آن تیتر امروزشان درباره‌ی سوریه است. این افشاگری‌های عبد الخلیم خدام، معاون سابق بشار‌اسد،‌ اهمیت زیادی دارد. اهمیت این خبر بدلایل زیر است:
۱- اهمیتش در سوریه و لبنان: عبد الخلیم خدام نکات آمده در گزارش سازمان ملل در مورد قتل حریری را تایید کرده است.
۲- اهمیتش برای ایران: یکی از مهمترین متحدان حکومت ایران در گرداب عجیبی افتاده که هر روز بدتر می‌شود.
۳- اهمیت خاورمیانه‌ای:‌ این خبر یک نمونه دیگر از این است که خاورمیانه در حال تغییرات گسترده‌ای است.
۴- اهمیت بین‌المللی: این مورد نشان می‌دهد که چگونه فشار بین‌المللی بر یک کشور می‌تواند ساختار سیاسی‌اش را بهم بریزد. اینکه برای فشار به یک حکومت تنها راه حمله نظامی یا تحریم نیست. کارگزاران یک حکومت غیردموکراتیک وفادارشان به حکومت با باورشان به بقای حکومت تناسب دارد. هنگامی که این کارگزاران به این نتیجه برسند که جهان کمر به تغییر حکومتشان بسته است،‌ سعی خواهند کرد که زودتر خود را کنار بکشند و خود را بعنوان یک منتقد حکومت جا بزنند تا در حکومت بعدی محاکمه نشوند یا حداقل آبرویی حفظ کنند. در این راه برای اثبات اینکه از حکومت فعلی دست کشیده اند ممکن است اطلاعات بسیار مهمی را افشا‌کنند که در مورد خلیم خدام چنین است. عملا ثبات حکومتهای دیکتاتوری نه لزوما به قدرت نظامی آنها بلکه به باور مردم و کارگزاران به بقای آن حکومتها بستگی دارد.

با این همه اهمیتی که این خبر دارد، نیویورک تایمز این را جزو تیترهایش قرار نداده است. روزنامه‌های آمریکایی اینروزها در اخبار خاورمیانه‌ای شان روی عراق تمرکز کرده‌اند و اهمیت اخبار این چنینی را درک نمی‌کنند.
لینک دایمی مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin
مطلب بالا را به دوستان خود ایمیل کنید:     0 نظر